Zo zorg je voor continue verbetering van je recruitmentsite

Hoe goed ze ook al mogen zijn, ook in recruitmentsites is er nog altijd ruimte voor verbetering. Bas van de Haterd kijkt welke stappen de beste sites van vorig jaar dit jaar nog gemaakt hebben. Wat valt daarvan te leren?

Bas van de Haterd Op 29 september 2021 Gem. leestijd 3 min232x gelezen
Deel dit artikel:
Zo zorg je voor continue verbetering van je recruitmentsite

Een recruitmentsite is geen eenmalig project meer, waar je na livegang jarenlang niet meer hoeft om te kijken. Tegenwoordig wordt zelfs aan de beste recruitmentsite nog continu gesleuteld en verbeterd. Sterker nog: zonder al dat sleutelen en die continue verbetering zouden de beste sites ook nooit zo lang aan kop kunnen blijven staan.

Zonder al dat sleutelen en verbeteren zouden de beste sites nooit zo lang aan kop staan.

Om te illustreren wat er allemaal nog mogelijk is aan verbetering op een goede recruitmentsite neem ik graag drie sites met je door. Het zijn alle drie sites van genomineerden voor de Digitaal-Werven award van 2020, die ook behoren tot de 7 genomineerden van 2021. In het juryrapport van 2020 kun je lezen waar er destijds nog ruimte voor verbetering was. Wat is daarvan terecht gekomen?

Achmea: meer verschil tussen merken

Een belangrijk deel van de kritiek van de jury vorig jaar op de recruitmentsite van Achmea was terug te herleiden op het laden van de vele merken binnen deze verzekeraar. Het verschil tussen vacatures van FBTO, Zilveren Kruis of Centraal Beheer kwam op de site nauwelijks uit de verf.

continue verbetering recruitmentsites

Hoewel er nu per merk nog een groot verschil is, zie je dat Achmea de kritiek ter harte heeft genomen. Centraal Beheer neemt bijvoorbeeld het voortouw op dit gebied, met video’s die ook in de vacature getoond worden. Nog niet bij alle vacatures, maar het begin is er zeker.

Ook op het gebied van de sturing van de kandidaat en hem of haar hulp bieden bij het zoeken heeft Achmea duidelijk kleine aanpassingen gedaan. Zo staan de filters nu veel beter in beeld bij het zoeken. Handig!

A.s.r.: geïnvesteerd in fotografie

Een andere genomineerde van 2020 die in 2021 opnieuw genomineerd is, is a.s.r. In 2020 was een kritiekpunt van de jury het ontbreken van ‘het gevoel’ door matige fotografie en gebrek aan video’s.

continue verbetering asr

Die video’s zijn er nog steeds niet, maar in de fotografie is inmiddels duidelijk wel veel geïnvesteerd. De vier wisselende foto’s per vacature waren een erg mooie feature in 2020, maar hadden vaak nog foto’s waarvan de bezoeker de logica waarschijnlijk ontging. Nu zijn het allemaal foto’s van mensen van wie ik vermoed dat ze ook in het betreffende vakgebied werkzaam zijn. De site is op allerlei plekken verrijkt met mooie fotografie van wat allemaal echte medewerkers lijken en dat geeft veel meer gevoel.

Coolblue: typische grapjes

De derde genomineerde die na 2020 ook in 2021 mag hopen op de award is de winnaar van 2016: Coolblue. Sindsdien heeft de webwinkelier zijn recruitmentsite technisch helemaal vernieuwd en daarop bouwt het bedrijf nu weer elk jaar verder. De jury vond Coolblue vorig jaar ‘minder Coolblue’. Veel van de leuke kleine dingen waren verdwenen, zo werd opgemerkt.

In de agenda in de vacatures kun je op een item klikken, waarna je een korte uitleg krijgt.

Of dat nu voldoende verbeterd is zal de jury gaan beoordelen, maar Coolblue heeft bijvoorbeeld wel de visuele weergave van het sollicitatieproces vernieuwd onder de vacature. Daarin zitten weer typische Coolblue-woordgrapjes in verwerkt als: ‘Case, ook als je Henk heet’, en ‘Tweede ronde. Door voor de koelkast’.

Ook hebben ze de agenda (weer) opgenomen in hun vacatures, maar wel op een wat andere, meer overzichtelijke manier dan eerst. Waarbij je ook op items kunt klikken, waarna je een korte uitleg krijgt over wat ermee bedoeld wordt.

Tot slot heeft Coolblue ook meer informatie toegevoegd over de organisatie, een item waar ze vorig jaar al een groot compliment voor kregen.

Kleine stappen in de wereldtop

Zoals jurylid en UX-expert Eddy Boeve altijd zegt: ‘We kunnen van de genomineerden geen grote stappen verwachten, want als ze nog veel te verbeteren hadden, waren ze niet genomineerd geweest. Dit zijn immers al de beste sites van Nederland, en Nederland staat qua corporate recruitmentsites in de wereldtop.’ Dus daar waar ze nog altijd mogelijkheden tot verbetering hebben, zal het altijd incrementeel zijn, oftewel: met kleine stapjes.

‘Nederland staat qua corporate recruitmentsites in de wereldtop.’

Maar het is juist ook door continu te blijven verbeteren dat deze sites ook aan de top kunnen blijven staan. Of het genoeg is om de jury te overtuigen dat ze ook dit jaar de hoofdprijs moeten winnen of dat ze voorbijgestoken worden door een nieuwkomer? Dat weten we op 26 oktober, als de uitreiking plaats zal vinden op het Digitaal-Werven event.

Lees ook

Deel dit artikel:
Bas van de Haterd

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS