Het artikel gaat hieronder verder.
Laten we het eens hebben over de ‘Aiftakeling‘ van woorden in cv’s en vacatureteksten. Het is woensdag. Terwijl jij dit leest, worden er duizenden cv’s verstuurd en vacatures geplaatst, nog altijd bómvol dooddoeners. Alleen: de dooddoeners van vandaag klinken anders dan vroeger. De klassiekers: vóór A.I.:
Uit cv’s:
- Ik ben een teamplayer met hands-on mentaliteit
- Ik ben resultaatgericht en stressbestendig
- Ik kan zowel zelfstandig als in teamverband werken
- En het pareltje der dooddoeners: ik ben een duizendpoot.
Uit vacatures:
- Gedreven collega gezocht
- Informele sfeer met korte lijnen
- Marktconform salaris
- Uitdagende functie met veel vrijheid
Voorspelbaar? Zeker. Maar tenminste nog… menselijk.
De nieuwe generatie: AI-dooddoeners
Toen kwam ChatGPT. Handig, maar herkenbaar van mijlenver. Moderne cv’s staan vol met dooddoeners als:
- Bewezen expertise in het aansturen van organisatieverandering
- Het cultiveren van relaties met belangrijke stakeholders
- Het optimaliseren van processen ter verbetering van de efficiency
En vacatureteksten met:
- Een unieke kans om een betekenisvolle impact te maken
- De ideale kandidaat gedijt in een snel veranderende omgeving
Het resultaat? Perfecte, maar zielloze teksten. Formeel, houterig, vol werkwoorden op -eren. Maar niemand zegt: ‘Ik heb de samenwerking bevorderd.’ Je zegt: ‘Ik zorg dat teams beter samenwerkten.’
Het échte probleem
Het echte probleem? We willen opvallen, maar klinken nu allemaal als dezelfde robot. Recruiters en kandidaten prikken er zó doorheen:
- Te nette structuur
- Te veel buzzwords
- Geen persoonlijkheid
- A.I.-houterigheid
De oplossing? Gebruik A.I. gerust. Maar vergeet niet om het daarna menselijk op te poetsen. Breek eens een zin. Gebruik voorbeelden. Schrijf zoals je praat. Recruiters zoeken geen ‘gepassioneerd individu dat stakeholders faciliteert’. We zoeken gewoon iemand die het werk goed doet. Mijn ‘Wim op Woensdag’-tip: klinkt je cv als een slecht vertaald managementboek? Dan ben je te ver gegaan.
Over de auteur
Wim van den Nobelen (Tilburg, 1969) is een bekend gezicht in de Nederlandse recruitmentwereld. Na jaren als recruiter en ondernemer – onder meer met Strictly People, dat hij in 2022 verkocht – adviseert hij nu recruitment- en detacheringsbureaus over groei en ontwikkeling. Hij is schrijver van het boek Van recruiter naar ondernemer, waarin hij zijn ervaringen deelt en 20 recruitmentexperts interviewde, en natuurlijk van Wim op woensdag, met ruim 300 blogs over het recruitmentvak.
