Hoe je de kracht van word-of-mouth in je recruitment kunt inzetten

Ja, LinkedIn en jobboards zijn handig om je vacatures bekend te maken. Maar wil je echt de beste sollicitanten bereiken, dan kun je niet zonder de kracht van word-of-mouth, aldus een nieuw e-book. Hoe zit dat precies?

Peter Boerman Op 24 november 2022
Gem. leestijd 3 min 360x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe je de kracht van word-of-mouth in je recruitment kunt inzetten

Het recruitmentlandschap is de afgelopen jaren onherkenbaar veranderd. Sollicitanten komen minder snel spontaan naar je toe, je zult meer moeite doen om ze te bereiken en te overtuigen. Dat kan op allerlei manieren, aldus een nieuw e-book van Social Seeder. Bijvoorbeeld door speeddates te organiseren, video’s van jouw vacatures te maken, of door kandidaten een spel te laten spelen rondom de activiteiten die jouw organisatie ontplooit.

‘Sollicitanten willen graag ontdekken wat er echt schuilgaat achter de muren van je bedrijf.’

Maar wat in elk geval steeds belangrijker wordt, is employee advocacy, aldus Social Seeder-CEO Patrick De Pauw, de auteur van het e-book. Oftewel: het promoten van je bedrijf door je eigen werknemers. ‘Sollicitanten willen graag ontdekken wat er echt schuilgaat achter de muren van je bedrijf. En wie geloof je dan het meest? Het bedrijf zelf, of de mensen die er effectief werken? Wij
denken het laatste
‘, zegt hij.

Laaghangend fruit

Volgens het e-book is de bedrijfswebsite het low-hanging fruit van recruitment. ‘Het is de meest voor de hand liggende en makkelijkste keuze om te starten. Hierdoor vermijd je extra kosten die je wel betaalt bij externe jobwebsites of op LinkedIn.’ Maar je eigen site kent ook een groot nadeel, aldus de auteurs. ‘De kans is groot dat je vacature minder zichtbaarheid genereert bij potentiële kandidaten. Zo moeten sollicitanten je organisatie al kennen en zelf spontaan naar de website surfen. Hierdoor bereik je een grote pool aan talent níet.’

‘Recruiters overstelpen kandidaten op LinkedIn als fruitvliegjes op een overrijpe banaan.’

Je geld inzetten op LinkedIn dan maar? Maar ook dit kent volgens het e-book wel een groot nadeel. ‘LinkedIn is de Tinder voor HR-medewerkers: je scrolt door een database van miljoenen professionals op zoek naar jouw match. Wat tot gevolg heeft dat potentiële kandidaten overstelpt worden door persoonlijke berichten. Als fruitvliegjes op een overrijpe banaan. Van die mensen is de helft niet op zoek naar een nieuwe job, en driekwart is niet van zijn sokken geblazen door het automatisch bericht waar je nog net de naam in veranderde.’

Onderdeel van strategie

Recruiten op LinkedIn kan wél werken, aldus De Pauw. Maar alleen als het onderdeel is van een bredere strategie.Gebruik het dus niet enkel om je vacature te delen, maar ook om mensen kennis te laten maken met je organisatie. Zo kan je jouw medewerkers eens aan het woord laten of je bedrijfsexpertise tonen met een interessante blog.’

kracht van word-of-mouth
Een deel van het Social Seeder-team, links: Patrick De Pauw.

En zo komt hij als vanzelf op wat volgens hem de essentie van het nieuwe recruitment zou moeten zijn: word-of-mouth. ‘In veel organisaties komt 30% van de instroom vanuit de eigen werknemers.’ Logisch ook, zegt hij. ‘Jij gelooft toch ook eerder de woorden van een goede vriend dan die van een bedrijf?’ Bovendien helpt deze recruitmentstrategie je geld besparen aan advertenties, krijgen kandidaten meteen duidelijker beeld van het bedrijf, en stijgt zodoende hun vertrouwen, en voelen ten slotte ook je eigen medewerkers zich meteen beter betrokken bij de grotere bedrijfsdoelen. ‘Een win-win dus’, aldus De Pauw.

Al 87% doet het

Al 87% van de top employers wereldwijd betrekt zijn eigen werknemers in het aantrekken van talent, aldus het e-book. ‘Maar, net als Rome, bouw je employee advocacy niet in één dag. Medewerkers engageren is een continu proces. Om jouw medewerkers ambassadeurs te maken, is het belangrijk dat je de nadruk legt op de meerwaarde voor hun. Verder is het belangrijk om alle mogelijke barrières weg te nemen bij je medewerker, en het hen makkelijk te maken om de sociale media-berichten te delen.’

‘Net als Rome bouw je ook employee advocacy niet in één dag.’

Andere tip die hij deelt: ‘Hou je communicatie authentiek en niet enkel commercieel. Je medewerkers vinden het niet leuk om alleen maar vacatures te delen. Daarnaast heeft het verspreiden van een vacature pas echt impact als je daarvoor al communiceert over de waarden en normen van het bedrijf. Dus post ook eens een leuke bedrijfsactiviteit of zet een medewerker in the picture. Dat soort content delen jouw medewerkers namelijk maar al te graag.’

Meer weten

Lees het hele e-book:

e-book word of mouth

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners