De maand in werving: 7 dingen voor recruiters die ons opvielen in coronamaand maart

Wat gebeurde er de afgelopen maand in recruitment? Werf& geeft ook dit jaar aan het eind van elke maand een overzicht. Zo pikten we er ook in maart weer 7 opvallende trends en ontwikkelingen uit.

Peter Boerman Op 31 maart 2020 Gem. leestijd 3 min1486x gelezen
Deel dit artikel:
De maand in werving: 7 dingen voor recruiters die ons opvielen in coronamaand maart

Ja, er was ook nog wat met tramschutter Gökmen T. Gedoe met vluchtelingen op Lesbos en aan de Turks/Griekse grens. Forum voor Democratie dat zou gaan meeregeren in Noord-Brabant, en wiens voorman nog even tegen de VPRO ageerde. En de wereld draaide door zonder een dagelijkse Matthijs van Nieuwkerk op tv. Maar al dat nieuws stond heel maart natuurlijk ver in de schaduw van het om zich heen grijpende coronavirus. Van afgelaste songfestivals, sportevenementen en Formule 1’s tot verplicht thuiswerken en eventuele vaccins, en van instortende beurskoersen en economieën tot vele hartverwarmende lokale hulpinitiatieven. Maar wat speelde er in maart allemaal wat voor recruiters de moeite waard is om te onthouden?

#1. Bijna 6 op de 10 werven dóórrrr

Ja, de crisis hakt er flink in bij veel recruiters. Veel wervingsactiviteiten zijn min of meer direct stopgezet. Maar er zijn er velen die doorwerven. Misschien wel júíst nu. In een onderzoek(je) van SollicitatieLab onder 40 werkgevers zei bijna 6 op de 10 nog géén wervingsactiviteiten te hebben stopgezet. En terecht, want QSXL meldt in een persbericht dat de vele thuiswerkers méér reageren op vacatures dan gebruikelijk. Het bedrijf meldt een toename van gemiddeld 20% in het aantal reacties. Vooral (digitaal) kennismaken zou in de lift zitten.

Het laatste relatief goede nieuws in zware tijden komt van vacaturezoekmachine Adzuna. Zij melden over de eerste helft van maart een daling van 14,6 procent in vacatures in Nederland, en daarmee zou ons land het aantal vacatures in verhouding tot de meeste buren nog redelijk overeind houden. Kanttekening: het gaat hier natuurlijk wel om de weken vóórdat de regering strenge maatregelen afkondigde; cijfers over de tweede helft van maart volgen nog…

#2. Alliander: al 100 virtuele sollicitatiegesprekken

Een van de organisatie die nog volop doorwerft is Alliander. En daar genereerde het de afgelopen week ook veel aandacht mee. Het netwerkbedrijf voerde in een week tijd al ruim 100 online videogesprekken met potentiële nieuwe technische en IT collega’s, en vertelt daar op de eigen site over onder de kop: ‘Lege kantoren, maar wel sollicitaties‘. Inmiddels zijn de eerste collega’s op deze manier ook aangenomen.

Alliander gaat ook inzetten op virtuele evenementen om het werk op afstand zichtbaar te maken.

Alliander gaat ook inzetten op virtuele evenementen om het werk op afstand zichtbaar te maken. Daarvoor zet het onder meer de VR-beelden in waar het eerder al aan werkte. Logisch, want zeker voor kritische doelgroepen als technici en IT-specialisten zijn er ook nog steeds honderden vacatures. Sollicitanten geven daarbij overigens aan dat ze positief zijn over solliciteren via Skype of Teams en dat de procedures gewoon kunnen blijven doorlopen.

#3. Ook de rest van de wereld werft (soms) doorrrr

Ook in de rest van de wereld is de economie in een paar weken volledig veranderd. Maar waar velen hun procedures stilzetten, zijn er ook hier opmerkelijke lichtpuntjes te noteren. Wat te denken van Walmart dat aankondigt 150.000 mensen extra te zoeken, of Amazon, dat het houdt op zo’n 100.000 extra mensen? En dan staan verder ook nog grote aantallen op het lijstje van bijvoorbeeld CVS Health (50.000), Kroger (20.000), Papa John’s (20.000), Domino’s (10.000), Walgreens (9.500) en Pizza Hut (30.000). Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Zoals in elke crisis, zijn er dus ook altijd kansen. Ook in andere landen blijken bezorgers in deze tijden gewild, net als bijvoorbeeld vakkenvullers, chauffeurs en zorgpersoneel.

#4. Help ons oogsten

Een van de sectoren die in Nederland momenteel nog steeds met flinke schaarste kampt is de agrarische sector. ‘Wie gaan de asperges steken, nu veel Poolse arbeidskrachten niet komen?’, zo vat de NOS het probleem kernachtig samen. Om werkzoekenden te linken aan boeren die handen tekort komen heeft LTO Arbeidskracht daarom een platform in het leven geroepen, genaamd ‘Help ons oogsten‘. Er is ook een website, werkenindelandentuinbouw, die werkt als een soort prikbord. Werkgevers die een tekort aan werknemers hebben en werkgevers die personeel beschikbaar heeft kunnen zich hier melden. Dat geldt ook voor gecertificeerde uitzendbureaus, werknemers en ZZP’ers. Gedoeld wordt onder meer op mensen die nu zonder werk zitten, zoals in de horeca.

Voor het weekend hadden zich al 150 agrarische bedrijven gemeld, die samen een tekort hadden van 2.500 mensen.

Voor het laatste weekend van maart hadden zich al 150 agrarische bedrijven gemeld, die samen een tekort hadden van 2.500 mensen. Vanuit het hele land hebben daarnaast in een paar dagen tijd zo’n 1.000 individuele werkzoekenden zich gemeld. En ook zo’n 300 uitzendbureaus die normaal voor bijvoorbeeld de horeca of Schiphol werken willen bijspringen, nu het oogstseizoen voor de deur staat. Nedflex, exclusief uitzendpartner van LTO Arbeidskracht, biedt in de backoffice ondersteuning bij het matchen van werkgevers en werkzoekenden.

#5. Jongeren willen ineens wél logistiek in

Ook de uitzendbranche wordt in deze coronacrisis doorgaans hard getroffen. Maar ook hier zijn lichtpuntjes. Zo constateert YoungCapital dat een branche die het de laatste jaren notoir moeilijk had – de logistiek – nu ineens wél op belangstelling van jongeren mag rekenen. ‘Wij hebben afgelopen week duizenden sollicitaties ontvangen van jongeren voor in de logistiek’, aldus een woordvoerder. Sinds het begin van de crisis is het aantal sollicitaties voor chauffeur, koerier of transportmedewerker met 46 procent toegenomen, aldus de uitzender. Hiermee is het aandeel van sollicitaties op de beroepsgroep logistiek nu 26% van het totaal aantal sollicitaties dat bij YoungCapital binnenkomt.

Het aandeel van sollicitaties voor de logistiek is nu 26% van het totaal aantal sollicitaties dat bij YoungCapital binnenkomt.

De sector zelf is overigens ook op allerlei manieren bezig de coronacrisis het hoofd te bieden. Zo is er eerder in maart de site stlwerkt.nl/wijhelpenelkaar gelanceerd, waar vraag en aanbod in de logistiek kosteloos bij elkaar worden gebracht. Transporteurs die bijvoorbeeld normaal werken voor de horeca kunnen hier werk vinden waar de logistiek nog wel doorgaat.

#6. Explosieve groei in zoekvolume thuiswerken

Niet zo verrassen, maar toch: in de weken dat Nederland massaal het thuiswerken leerde omarmen, is dat ook terug te vinden in ons vacaturezoekgedrag. Althans, Indeed meldt een explosieve groei in zoekvolume naar vacatures voor banen in combinatie met begrippen als ‘thuiswerken’ en ‘werken vanuit huis’. Sinds de uitbraak van COVID-19 in maart zou in Nederland het aantal zoekopdrachten hiernaartoe met 99% zijn toegenomen, oftewel: bijna zijn verdubbeld.

thuiswerken groeit in maart

Volgens Sander Poos, managing director bij Indeed, een kans die nog zoekende werkgevers niet zouden moeten laten lopen. ‘Als het voor een bepaalde functie mogelijk is om thuis te werken, zou ik dat nu ook duidelijk in mijn vacatures aangeven.’

#7. Solliciteren kan dus ook op tv

Een echte kijkcijferhit is het bepaald nog niet. De laatste uitzending trok zo’n 265.000 kijkers, de week ervoor waren dat er nog bijna 100.000 meer. Maar goed, het is wél op tv, en dat is ook al heel wat voor een programma waarin werving en selectie centraal staat. Het SBS6-programma De Sollicitatie kijkt over de schouder mee met werkzoekenden die solliciteren naar een nieuwe baan. Het gaat in alle gevallen om echte jobs – van schoenmaker tot hotelmanager – en échte sollicitatiegesprekken met échte werkgevers. En zo zijn er al 6 afleveringen gemaakt. Best interessant om ook voor recruiters eens te bekijken, een kijkje bij een ander in de keuken. Inclusief soms heel ongemakkelijke stiltes…

sollicitatie in maart

#8. Cartoon van de maand

Bron: van9tot5

Meer trends?

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we belangrijke trends en ontwikkelingen die voor iedereen actief in de wereld van werving en selectie van belang zijn. Iets gemist? Meld het ons!

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.