Feel Good Friday: Over het welkomstpakket voor nieuwe medewerkers als mooie PR-tool

Niet alleen een aardig cadeautje voor elke nieuwe medewerker, maar tegelijkertijd een mooi PR-momentje. Over de opkomst van het welkomstpakket als onboardingtool. En, wat zit er allemaal zoal in?

Peter Boerman Op 10 december 2021
Gem. leestijd 2 min 1323x gelezen
Deel dit artikel:
Feel Good Friday: Over het welkomstpakket voor nieuwe medewerkers als mooie PR-tool

BYJU’S is niet alleen de officiële sponsor van het nationale cricketteam, het is ook het grootste edutech-bedrijf van India en de maker van de meest geliefde school leer-app in het land. Het bedrijf is 10 jaar geleden opgericht, maar wordt nu al op een waarde geschat van zo’n 21 miljard dollar. En de groei gaat maar door. De CEO van de Indiase unicorn voorspelde aan het begin van 2021 dan ook om dit jaar nog eens zo’n 8.000 mensen aan te nemen.

Het lijkt misschien een kleinigheid, maar foto’s van welkomstpakketten worden op LinkedIn breed gedeeld.

Maar ja, hoe laat je al die nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen? Daarvoor ontvangen alle nieuwe BYJU’S-medewerkers tegenwoordig een welkomstpakket met een bedrukte rugzak (merk Wildcraft), een logomok, een bedrukt notitieboek en een pen, een jute tas voor een lunchbox, een paar custom made buttons en ook nog – heel handig: een IDcard-houder met logo-lanyard.

Breed gedeeld

Het lijkt misschien een kleinigheid, maar foto’s van het welkomstpakket worden op LinkedIn inmiddels breed gedeeld. ‘Ik wist dat ik er eentje zou ontvangen, maar toen het dan toch gebeurde, voelde ik me als een jarig meisje dat nieuwsgierig haar verjaardagscadeautje mocht uitpakken’, postte bijvoorbeeld iemand. Ook anderen schromen niet om de spulletjes uit te stallen op hun bureau en er een foto van te delen.

Het fysiek welkomstpakket is nog bepaald geen standaard onderdeel van elke onboardingprocedure. Maar ook steeds meer andere organisaties merken dat dit deel doorgaans wel op veel waardering kan rekenen. Alle informatie, trainingen en welkomstbijeenkomsten? Leuk, maar een paar tastbare spulletjes, ook wel bekend als: company swag, zorgen pas echt voor vertier, zo lijkt het. Zoals hier, bij de dienst DJI, waar alle nieuwe medewerkers sinds kort een mooi pakket ontvangen:

Of zoals hier, bij de gemeente Rotterdam:

Puzzel, pen en simkaart

Bij PostNL krijgen bijna alle nieuwe medewerkers tegenwoordig ook een pakketje thuis, met daarin een laptop, bedrijfspas, simkaart, een voucher om telefoon te bestellen, informatie over werken bij PostNL, een Dopper, puzzel, pen, en een kladblok. ‘Een traject waar ik stiekem heel trots op ben‘, aldus Employee Experience-expert Linsey Berkhout – van der Vliet bij de introductie ervan.

Een welkomstpakket lijkt met andere woorden een garantie voor enthousiaste posts op sociale media. Sommige gaan zelfs zover dat ze er heuse unboxing video’s van maken:

Kerstpakketten ‘bizar druk’

Op de markt van het kerstpakket is het momenteel ‘bizar druk‘, kopte de NOS recent nog. ‘Het kan niet op dit jaar. We zitten al 20 procent boven de topomzet van 2020’, aldus Dick Brandwijk van Brandwijk Feestpakketten in Zaltbommel. Vooral corona (en de goede economie) lijken hierin een rol te spelen. Enerzijds is er door corona geen of nauwelijks ruimte om feestjes te geven (en dus geld over), anderzijds neemt daardoor ook de behoefte aan binden en verbinden van medewerkers toe. En een ruim uitgevoerd kerstpakket lijkt daarvoor ideaal.

New hire kits zijn er tegenwoordig in soorten en maten.

Maar zo lijkt het dus ook te gaan met het welkomstpakket (of, in hip Engels: new hire kit). Ze zijn er tegenwoordig al in allerlei soorten en maten. En werkgevers lijken er ook steeds meer mee uit te pakken. Ergens ook logisch: want wie vindt het nou niet leuk om cadeautjes te krijgen? Alleen die onvermijdelijke Dopper, kunnen we daar nou niet eens wat originelers voor verzinnen?

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners