Gem. leestijd 4 min  2204x gelezen

De recruitmentsite van de loterijen: nog geen hoofdprijs

De recruitmentsite van de loterijen: nog geen hoofdprijs

De goededoelenloterijen hebben sinds kort een nieuwe website. Hoe goed is hij? Expert Bas van de Haterd zocht het uit en kwam tot een nogal gemengde conclusie.

Wie?
De goede doelen loterijen, te weten de postcodeloterij, de bankgiroloterij en de vriendenloterij. Aangezien de postcodeloterij met afstand de grootste is, is de wervingssite daar omheen gebouwd en is de URL afgeleid van hun uitspraak ‘winnen doe je bij’: www.werkendoejebij.nl.

Eerste indruk
Een dergelijke URL is leuk, maar voor de spontane bezoeker niet heel logisch. Je zult er dus mee moeten adverteren. Mensen die spontaan aan je denken zullen mogelijk zoeken via  url’s als werkenbijdepostcodeloterij.nl, werkenbijbankgiroloterij.nl of werkenbijvriendeloterij.nl. Helaas is men vergeten deze domeinnamen vast te leggen. Dit opent ook mogelijkheden voor concurrenten om ‘verkeer te stelen’. Nu zal de staatsloterij of de Lotto niet snel aan domeinnaamkaping doen, maar toch is het wel erg slordig.

brand header

Homepage

De homepage is erg overzichtelijk. Een centrale ‘brand header‘ zoals dat heet (zie illustratie boven) met slechts drie blokken eronder. Een met de waarden, een over de werkgever en een met de vacatures. Hij is niet te druk, waardoor je als kandidaat ook een beetje gestuurd wordt. De homepage zit dus prettig in elkaar.

Informatie

Schermafbeelding 2014-05-13 om 10.36.37Er is een uitgebreide sectie over de verschillende afdelingen. Per afdeling heeft men heel kernachtig aangegeven wat die afdeling doet of wat hun grooste uitdaging is. Je kunt er vervolgens op doorklikken en meer informatie krijgen over die afdeling, met daarbij de relevante vacatures. Als die er niet zijn krijg je de mogelijkheid voor een open sollicitatie of je in te schrijven op een vacature alert. Dat zit goed in elkaar, hoewel het design niet overal even goed getest is (plaatje hiernaast).

Ook de collega’s-sectie is zeer uitgebreid en bij elke collega staan wederom de vacatures van zijn of haar afdeling. Het kopje ‘Academy’ legt uit dat ze een eigen opleidingsprogramma hebben, maar meer ook niet. Een hoofdkopje in de navigatie zonder al te veel inhoud, dat is jammer.

Verder is het erg zoeken naar de informatie over de arbeidsvoorwaarden en de sollicitatieprocedure. Beide blijken te vinden onder het kopje ‘werken bij’, maar zijn inhoudelijk wederom een teleurstelling voor de kandidaat. De arbeidsvoorwaarden zijn zo algemeen als ‘marktconform’. De sollicitatieprocedure is ook zeer algemeen en voegt eigenlijk niets toe. De reactietermijn bijvoorbeeld staat er niet in, terwijl die weer wel te vinden is bij de veel gestelde vragen. Naast de inhoud is dus ook de structuur van de informatie voor verbetering vatbaar.

werken doe jebij

Solliciteren

Op het moment van schrijven zijn er slechts 5 vacatures, wat het geheel erg overzichtelijk maakt. De vacatures zijn goed opgebouwd, bieden informatie en hebben zowel erboven als eronder een solliciteerknop. De recruiter met alle contactgegevens is erbij vermeld, dat is ook fijn. Een negatief punt is dat het niet mogelijk is te solliciteren met een Linkedin-profiel.

Het solliciteren zelf gebeurt via een formulier, waar je ook akkoord moet gaan met een privacy-statement. Voor dat statement moet je drie keer klikken, om vervolgens niets te lezen over de omgang met je gegevens als sollicitant. Dat is toch ook weer een gemiste kans.

Als er geen vacatures zijn kun je een alert instellen. Dat is goed, maar helaas is het niet mogelijk je zoekopdracht om te zetten in een alert, dat is dan weer jammer. Je mag zelfs de frequentie instellen van de mailing, iets dat me dan weer verbaast. Je wilt toch meteen de vacature hebben zodra die live gaat? Het is van een bedrijf, niet van een jobboard. Het is niet alsof je dan dagelijks tientallen vacatures krijgt.

werken doe je bij fietsen

Mobiel

De mobiele versie van de site ziet er goed uit. Hoewel de site niet responsive is (wat wel mijn voorkeur heeft), is het wel een site die geoptimaliseerd is voor mobiel. Ook is er nagedacht over mobiel solliciteren, je kunt jezelf de vacature mailen. Dat zit dus goed in elkaar.

Conclusie: 7

De site krijgt een voldoende, een krappe 7. Voor een gloednieuwe wervingssite had met hetzelfde budget en iets meer boerenverstand een iets veel mooiers gerealiseerd kunnen worden. Veel van de mindere punten hebben te maken met de informatie (content) en de manier waarop deze weergegeven is. Nog geen hoofdprijs dus.

werken doe je bij postcodeloterij

Pluspunten

+ Mobiele site met apart mobiel sollicitatieproces

+ Overzichtelijke homepage

+ Veel en goede informatie over afdelingen

+ Goed opgebouwde vacatures

Minpunten

– Weinig informatie over arbeidsvoorwaarden & sollicitatieprocedure

– Niet mogelijk te solliciteren met Linkedin-profiel

– Privacy-statement zegt niets over sollicitaties

– Alertservice is niet kandidaatvriendelijk ingericht.

bas van de haterdBas van de Haterd is ‘professioneel bemoeial’ en initiatiefnemer van Digitaal Werven.  Op 7 oktober dit jaar zal tijdens het Digitaal Werven-event weer de beste digitale sollicitatie-ervaring verkozen worden. Hij is frequent blogger op rectec.nl, en minder frequent bespreekt hij voor Werf& een recente recruitmentsite en bepaalde nieuwe producten in de recruitmentmarkt. 

Lees ook:

Dit artikel staat in verkorte versie ook in de printeditie van Werf&. Nooit meer iets missen? Neem een abonnement en betaal het eerste jaar maar voor 25 euro (kies ‘jaarabonnement’ en vul onderaan de actiecode in: #werf25)

 

 

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners