De Stand van Werven 2014

Redactie Op 24 maart 2014
Gem. leestijd < 1 minuut 3282x gelezen
Deel dit artikel:
De Stand van Werven 2014

Begin dit jaar hebben 213 professionals een online enquête ingevuld over de effectiviteit van de door hen gebruikte wervingskanalen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Doel van het onderzoek was om een totaalbeeld te krijgen van het vakgebied anno 2014, o.a. op het gebied van trends & ontwikkelingen, prioriteiten, hoe werven werkgevers, effectiviteit van wervingskanalen en opleidingsbehoeften. Deze resultaten zijn verwerkt in de whitepaper: De Stand van Werven 2014. 

LinkedIn domineert

De Stand van Werven 2014 wordt gedomineerd door LinkedIn. Bijna 8 op de 10 wervingsprofessionals geeft aan dat dit kanaal van belang is bij het realiseren van de wervingsdoelstelling. Op respectabele afstand gevolgd, en door ruim de meerderheid van de Nederlandse werkgevers ingezet (55%), staan generieke jobboards zoals Monsterboard.nl en Nationalevacaturebank.nl. De eigen medewerkers, in de rol van ambassadeur (via-via/referral recruitment) en interne doorstroom, en overige social media completeren de top-5.

Blended wervingsstrategie

Nederlandse werkgevers zetten gemiddeld 6,6 verschillende wervingsinstrumenten in om hun wervingsdoelstellingen te behalen. Een blended aanpak, waarin meerdere recruitmentwegen leiden naar de gezochte kandidaten. In deze mix zijn veelal een drietal basisingrediënten terug te vinden, te weten:
• Social media (incl. LinkedIn)
• Jobboards (generiek en niche)
• Eigen werknemers (doorstroom en referral)

Al naar gelang de beoogde doelgroep wordt de wervingscocktail op smaak gebracht, met additionele inzet van:
• Actieve benadering (sourcing, talentpools, recruitmentsystemen (ATS))
• Intermediairs
• Print (kranten en magazines)
• Graduate recuitmentactiviteiten
• Massamediale zichtbaarheid
• Google

Download de whitepaper

Wilt meer weten over De Stand van Werven 2014? Download dan de 24 pagina’s tellende whitepaper De Stand van Werven 2014 door uw gegevens achter te laten.
Wilt u ook voor 2015 op de hoogte zijn van de arbeidsmarkttrends? Schrijf u dan in voor het Seminar Arbeidsmarkttrends 2015 op dinsdag 18 november.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners