De student als latent talent

Redactie Op 07 mei 2009
Gem. leestijd 3 min 2362x gelezen
Deel dit artikel:

Wanneer men spreekt over latent werkzoekenden vergeet men vaak 1 groep: de studenten. HBO en WO studenten, met name in de latere jaren van hun studie, beginnen dan reeds met hun oriëntatie op de arbeidsmarkt. De arbeidsmarkt oriënteert zich daarentegen nauwelijks op studenten en laat daarmee kansen liggen.

Studenten recruitment

Werf& ging op zoek naar mogelijkheden om als organisatie aantrekkelijk te worden voor studenten. We spraken met Jaap Dietz, van Recruit a Student, en met Ward van Dinter en Peter van de Poel van het nieuwe initiatief JobIQ over hun visie op student recruitment.

Recruit a Student

Recruit A Student is een gevestigd bedrijf op het gebied van student recruitment. Kort geleden vierden ze hun 10-jarig jubileum. Het bedrijf is een uitzendbureau gericht op HBO en WO studenten. Ze richten zich voornamelijk op de zakelijk administratieve markt, de zorg, het openbaar vervoer en grote horecaevenementen. Recruit a Student is actief in zowel het binnen- als buitenland.

Volgens Jaap Dietz is student recruitment belangrijk voor het bedrijfsleven omdat je er diverse vliegen in één klap mee slaat: ‘HBO en WO studenten zijn intelligent en zijn daardoor snel ingewerkt. Ook zijn ze enthousiast en flexibel en dat zijn aansprekende kenmerken voor het bedrijfsleven. Daarbij hebben studenten vaak een frisse nieuwe kijk op de dagelijkse werkzaamheden waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen en zijn ze redelijk goedkoop zodat ze een prima prijs-kwaliteitverhouding hebben.’ Hierdoor blijven studenten volgens Dietz juist in economisch mindere tijden, wanneer bedrijven liever alleen personeelskosten maken als deze noodzakelijk zijn, erg interessant.

Wat kan je als organisatie dan doen om jezelf interessant te maken voor studenten? Hierover is Dietz kort en krachtig: ‘Ten eerste is het van belang werk aan te bieden waar studenten veel eigen inbreng kunnen laten onstaan, ten tweede is het belangrijk om studenten grote zelfstandigheid en stem te geven in de manier waarop ze het werk uitvoeren.’ Hoe meer bedrijven daaraan appeleren, aldus Dietz, hoe makkelijker ze de toppers onder de studenten binnenhalen.

JobIQ

JobIQ is een nieuwkomer op het gebied van student recruitment, opgericht door TU/e studenten Ward van Dinter en Peter van de Poel. 1 jaar geleden, tijdens een college innovative management, ontstonden de eerste ideeën. Met behulp van een aantal grote bedrijven ontwikkelden ze deze verder tot het huidige concept. Ze zeggen het eerste bedrijf in Nederland te zijn wat het contact tussen werkgever en werkzoekende echt faciliteert. Ze doen via hun website www.JobIQ.nl waarop de interactie plaatsvind tussen bedrijven en studenten. Dit doen ze door juist niet actief tussen de studenten en de bedrijven te staan maar door direct contact zo goed mogelijk te faciliteren. Ze richten zich op HBO en WO studenten. Tot nu toe hebben 9 grote organisaties toegezegd mee te doen wanneer JobIQ officieel gelanceerd wordt. Ze verwachten dat er daar op korte termijn nog 6 bijkomen.

Volgens Van Dinter en Van de Poel is student recruitment essentieel voor bedrijven om jong en innovatief te blijven: ‘Jongen mensen hebben vaak veel ambities en nieuwe ideeën. Door steeds nieuwe talenten aan te trekken houd je je bedrijf jong. Daarnaast moet men niet vergeten dat het bedrijfsleven over een aantal decennia wordt gerund door managers die op dit moment nog student zijn.’ Ook in economisch mindere tijden blijft student recruitment volgens hen belangrijk, hoewel bedrijven misschien wat terughoudender zijn: ‘Het is nog steeds belangrijk, maar prioriteiten worden wel iets verlegd. Men wil nog steeds talenten aannemen, maar we zien wel dat men er minder publiciteit aan wil geven doordat er bijvoorbeeld de dag ervoor honderden mensen zijn ontslagen.

Met betrekking tot wat bedrijven kunnen doen om zich aantrekkelijker te maken voor studenten leggen Van Dinter en Van de Poel de nadruk op persoonlijk contact: ‘Het belangrijkste is een persoonlijke band op te bouwen met de studenten. Studenten worden vaak onpersoonlijk door middel van bulk-mails met allerlei activiteiten van bedrijven benaderd. Ik denk dat bedrijven veel beter zouden scoren bij de studenten wanneer ze juist op een persoonlijke manier het contact proberen te leggen. Door bijvoorbeeld via JobIQ een persoonlijk bericht te sturen en jezelf echt te interesseren in de student, dan voelt deze zich echt pas gewaardeerd.’

Bronnen:

www.recruitastudent.nl

www.jobiq.nl

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners