De bouwstenen van een sterk werkgeversmerk

Werf& gastredacteur Op 16 februari 2012
Gem. leestijd 2 min 3526x gelezen
Deel dit artikel:

Het is het aangewezen moment voor organisaties om te bouwen aan een sterk employer brand. Nu hebben zij de getalenteerde jongeren nog voor het uitzoeken. Het staat echter vast dat dit aanbod de komende jaren zal slinken. Dan wordt het werkgeversmerk een belangrijk wapen in de war for talent. Wat komt daarbij kijken?

Luxepositie

Voor vacatures staan de high potentials op het moment nog in de rij. Er studeren elk jaar meer jongeren af in het hoger onderwijs, maar de arbeidsmarkt groeit nog niet mee. In deze luxepositie is het voor organisaties zaak dat ze niet achterover gaan leunen. De aankomende golf van vergrijzing gaat de verhoudingen namelijk op zijn kop zetten. Op de middellange termijn betekent dit dat het succes van bedrijven gaat afhangen van hun potentieel om goede mensen binnen te halen en aan zich te binden. Employer branding zal daarin een onmisbare strategie zijn.

Langetermijnstrategie

Net zoals het succesvolle consumentenmerk gaat een sterk employer brand niet over één nacht ijs. Het vergt een consequente langetermijnstrategie, een zorgvuldige inbedding in je arbeidsmarktbeleid en vooral een lange adem. De beeldvorming van mensen over merken is namelijk nogal hardnekkig. Dat beeld bestaat echter niet voor niets. Want al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. Waarheid en geloofwaardigheid zijn daarom, en nu meer dan ooit, essentiële bouwstenen van een sterk werkgeversmerk. Een goede langetermijnstrategie maakt ook dat je werkgeversmerk duurzaam en toekomstbestendig wordt.

Imago

Het werkgeversmerk is geenszins hetzelfde als het consumentenmerk. De twee raken echter regelmatig verstrengeld. Zo kan het imago van een product de beeldvorming over een organisatie gaan beheersen. Dat kan een aantrekkelijk, maar onrealistisch beeld oproepen van de organisatie als werkgever. Zo werken er bij Oral B heus niet alleen wetenschappers en staat werk bij de Luchtmacht niet alleen bol van de actie. Soms kan de verwarring tussen consumenten- en werkgeversmerk juist gunstig zijn. Neem een sector als engineering. Daarin kun je potentiële kandidaten aanspreken op hun liefde voor technische apparaten, het product. Zo kan elke organisatie haar eigen unieke eigenschappen uitventen. Uiteindelijk kiezen potentiële werknemers voor wat een werkgever onderscheidt van anderen. Kortom: een sterk werkgeversmerk is waar, geloofwaardig, duurzaam, aantrekkelijk en onderscheidt zich van de concurrentie.

Deze bijdrage is geleverd door Jitse Talsma namens het HR-Communicatie Netwerk

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners