Gem. leestijd 3 min  2259x gelezen

De werf-en top 11 van 2011

Zo aan het begin van het jaar kijken we nog één keertje achterom. Welke artikelen vonden jullie als lezers het afgelopen jaar het meest interessant op werf-en.nl? Het wervingssucces van VUmc spreekt bij velen tot de verbeelding.  En verder? Lees hier onze top 11 van best gelezen artikelen van 2011.

1. Effectief online wervingssucces van VUmc

VUmc bespaarde in 2010 maar liefst 1 miljoen euro op personeelswerving. Toch steeg het aantal sollicitaties met 60 procent. Het geheim achter dit succes? Doelgroepsegmentatie en de inzet van sociale media,  zegt manager recruitment & arbeidsmarktcommunicatie Laura Baselaar. Lees meer

2. Social media gemist in recruitmentsystemen

Een goede social media integratie in recruitmentsystemen wordt nog veel gemist door werkgevers. Dit blijkt uit het eerste Nederlandse onderzoek naar recruitmentsystemen, uitgevoerd door Werf& onder 440 personen werkzaam bij een bedrijf met een recruitmentsysteem. Lees meer

3. Sociale media als volwaardig wervingsmiddel?

Werkgevers zijn concurrerend door het onderscheid dat ze leveren in hun producten en diensten. Medewerkers spelen hierin een essentiële rol. En deze medewerkers zijn steeds meer te vinden op sociale netwerken. Bieden sociale media een uitkomst bij het werven van menselijk kapitaal? Lees meer

4. Nederland op grens van krappe arbeidsmarkt

De werkloosheid in Nederland begint weer te dalen en is nu 5,1% van de beroepsbevolking. Na drie maanden van een pas op de plaats konden er in maart toch weer 5.000 werklozen minder worden genoteerd. Hiermee balanceert Nederland op de grens van krapte aldus het CBS op basis van cijfers van maart. Lees meer

5. 91 procent jongeren actief op social media

Van de internetters tussen 16 en 25 jaar is 91 procent in Nederland actief op sociale netwerken. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Naarmate mensen ouder zijn, neemt het gebruik van social media af, maar van de Nederlanders tussen de 55 en 75 jaar is nog steeds iets meer dan 30 procent te vinden op social media. Lees meer

6. Wervingscampagne internationale ambassadeurs

Middels een wervingscampagne zoekt de Nationale Postcode Loterij twee Internationaal Goede Doelen Ambassadeurs. De ambassadeurs reizen gedurende een half jaar de wereld rond en bezoeken verschillende goede doelen die de Nationale Postcode Loterij steunt. Via diverse media doen ze vervolgens verslag. Lees meer

7. Sociale media: hoe laat je de sneeuwbal rollen?

Sociale media bieden organisaties ook op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie tal van mogelijkheden om op een relatief goedkope manier een breed publiek te bereiken. Maar gebrek aan kennis van de specifieke do’s en don’ts kan leiden tot contraproductieve inspanningen, met alle gevolgen van dien. Lees meer

8. Employer Branding heeft hoogste prioriteit

Werkgevers willen de juiste medewerkers vinden, binden, boeien. Hiervoor is een sterk werkgeversmerk onontbeerlijk. De werkgever wil zo sterk en positief mogelijk in de mindset van de klant terechtkomen. In dit geval de potentiële werknemer. Maar ook medewerkers hebben baat bij heldere werkgeversmerken. Lees meer

9. Leidinggevende heeft liever CV dan online profiel

De meeste leidinggevenden willen bij een vacature nog steeds liever een traditioneel cv op hun bureau vinden dan een linkje naar een socialmediaprofiel in de mailbox. Ruim 56 procent van de managers in ons land prefereert een cv met motivatiebrief, nog eens 9 procent vindt een cv zonder brief ook prima. Lees meer

10. Online bureau werft location-based met Repudo

Het interactieve bureau These Days gebruikt de location-based app Repudo om te werven. Met de hulp van opmerkelijke monstertjes is het bureau op zoek naar nieuwe collega’s. In kroegen, musea en parken maar ook op de stoep van andere bureaus in Amsterdam, worden kandidaten gezocht. Lees meer

11. Interactieve Facebook-pagina Deloitte

Voor haar recruitment zet Deloitte al geruime tijd verschillende social media in. Belangrijke pijlers hierbij zijn contact met de doelgroepen en interactie met het werkgeversmerk. De pagina is nu uitgebreid met nieuwe functionaliteiten als filmpjes, live video’s en er is meer aandacht voor user generated content. Lees meer

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners