December kent geen ‘radiostilte’ op de arbeidsmarkt; 36% heeft nieuwe baan als goed voornemen

Peter Boerman Op 11 december 2018
Gem. leestijd 2 min 3056x gelezen
Deel dit artikel:
December kent geen ‘radiostilte’ op de arbeidsmarkt; 36% heeft nieuwe baan als goed voornemen

December kent geen ‘radiostilte’ op de arbeidsmarkt. Veel mensen gebruiken de relatief rustige tijd juist om hun cv te updaten, om in januari het goede voornemen van een nieuwe baan om te zetten in daden.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht zitten veel baanzoekenden en sollicitanten  niet stil tijdens de feestmaand. Volgens Forbes is december zelfs dé maand voor een carrièreswitch. Ook in Nederland zijn de gedachten heus niet alleen maar bij Kerstmis en oliebollen, blijkt uit recent onderzoek van RecruitNow.

‘Wie in december zaait, kan al in januari oogsten’

‘Wie in december zaait, kan al in januari oogsten’, concludeert Paul Wilkens, coo bij deze online recruitmentspecialist. RecruitNow deed follow-up onderzoek onder een vast onderzoekspanel van ruim 400 respondenten. Daaruit blijkt dat 36% van hen een nieuwe baan vinden beschouwt als een goed voornemen voor het nieuwe jaar.

Bijna 60% bespreekt in december een mogelijke carrièreswitch met de eigen partner

Ook zegt 26% van de beroepsbevolking de feestdagen te gebruiken om het cv te updaten en om alert te zijn op mogelijkheden voor een nieuwe baan. De relatief meer vrije tijd in december wordt ook gebruikt om een mogelijke carrièreswitch te bespreken met de eigen partner (58%), de familie (39%) en/of vrienden (33%). Slechts 18 procent geeft aan tijdens deze maand de carrièremogelijkheden níet te bespreken met iemand.

‘Een signaal voor bedrijven’

Wilkens wijst op deze cijfers als een signaal voor bedrijven en organisaties om in de laatste maand van het jaar juist wél actief te zijn op de recruitmentmarkt. ‘Veel bedrijven laten in de feestmaand kansen liggen. Als er ooit een periode is om je concurrenten op de arbeidsmarkt voor te zijn dan is het deze maand.’

‘Wie deze doelgroep in december via de juiste kanalen bereikt, haalt in januari hogere conversies’

‘De mogelijkheden om in de dan heersende radiostilte op te vallen zijn legio’, aldus Wilkens. ‘Tel daarbij op dat 44% van ons onderzoekspanel aangeeft tijdens de feestdagen tussen 2 tot 6 uur op hun smartphone actief te zijn. Nog een argument om je juist dán als werkgever te laten zien. Wie deze doelgroep in december via de juiste kanalen met de juiste content weet te bereiken en dat in januari herhaalt, zal hogere conversies behalen.’

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners