Online recruitment: reageren blijft lastig

Werf& gastredacteur Op 24 september 2013
Gem. leestijd 3 min 2190x gelezen
Deel dit artikel:
Online recruitment: reageren blijft lastig

Al zeven jaar onderzoekt Digitaal-Werven de Digitale Sollicitatie-Ervaring. Daarbij kijken we naar de website van de organisatie, maar tevens solliciteren we bij de 550 onderzochte organisaties en stellen we vragen op Facebook en Twitter, waar dat mogelijk is. Immers, je kan nog zo’n mooie website hebben, als je niet reageert op een sollicitatie is het snel gedaan met je employer brand. Hetzelfde geldt, in iets mindere mate, voor social media. Ook daar verwachten kandidaten steeds vaker gewoon een reactie op een vraag.

Social Media

De meeste organisaties zijn inmiddels op Twitter en Facebook actief. Of ze hebben in ieder geval een account. Op Twitter is dat 85% (gelijk t.o.v. 2012), op Facebook 84% (gestegen vanaf 79%). De cijfers gaan uiteraard alleen over de bedrijven die een account hebben. Interessant om daarbij aan te merken is dat niet alleen het aantal organisaties met een Facebook pagina is gestegen, maar ook het aantal organisaties die meeliftte op de internationale pagina is gedaald (van 17% naar 8%).

Geen actie mogelijk

Dat ook recruitment steeds meer in beeld komt op deze pagina’s zien we aan het feit dat het aantal fanpages waar nadrukkelijk iets over carrièremogelijkheden op staan is gestegen van 8% naar 11%. Ook daalt het aantal fanpages waar geen interactie op mogelijk is van 11% naar 7%. Steeds meer organisaties beginnen dus te begrijpen dat het woord social is social media staat voor interactie.

De reacties echter laten nog veel te wensen over.

 

Vragen onbeantwoord

Maar liefst 36% van onze vragen zijn onbeantwoord gebleven. Dat is gelukkig wel een daling ten opzichte van vorig jaar, toen 55% van de vragen geen reactie kreeg. Echter is het veel te veel. Stel je voor dat je in meer dan 1/3 van de telefoontjes die je bedrijf krijgt de hoorn erop gooit. Ik denk dat je organisaties snel failliet zou zijn.

Helaas is het op Twitter nog veel erger.

Daar is maar liefst 66% van alle vragen niet beantwoord, dat is zelfs een stijging ten opzichte van vorig jaar, toen de helft niet beantwoord werd.

Sollicitaties

Hoewel ik het excuus dat social media allemaal nog nieuw is een beetje oud vind worden, vind ik het niet beantwoorden van een sollicitatie nog altijd erger en helaas gebeurt dat ook erg veel. Gelukkig vinden steeds meer recruiters dit ook en vinden ze goed onderzoek op dit gebied belangrijk. We hebben meer complimenten en minder klachten gehad over onze mystery sollicitanten dan ooit te voren.

En gelukkig zien we voor het eerst sinds 2010 weer een daling in het aantal onbeanwoorde sollicitaties.

Kinderachtig

Natuurlijk is 18% nog steeds te hoog, want elke onbeantwoorde sollicitatie is er in mij optiek een te veel. Spijtig genoeg zijn er ook nog steeds geluiden in de markt van recruiters die vinden dat je ‘niet serieuze sollicitaties’ niet hoeft te beantwoorden. Een andere recruiter noemde die houding recentelijk ‘zeer kinderachtig’ en vergeleek het met haar peuter die een andere peuter sloeg want ‘hij sloeg mij eerst’.

Voor de goede orde, de sollicitaties die wij versturen zijn inderdaad ‘slecht’. We willen namelijk dat recruiters zo min mogelijk tijd besteden aan het afwijzen, het is immers als vervelend genoeg dat we jullie op deze manier moeten lastig vallen op een representatief onderzoek te kunnen doen. De brief heeft dus spelfouten, de CV past niet goed bij het profiel en de motivatie lijkt volkomen te ontbreken. Het zal jullie dan waarschijnlijk ook verbazen dat we dit jaar toch weer in bijna 3,5% van de gevallen zijn uitgenodigd op een gesprek (vorig jaar was dat in 7% van de gevallen).

De genomineerden

Genoeg over het niet reageren. Er is gelukkig ook veel positiefs in de markt. De kwaliteit van verschillende wervingssites en hun ervaringen is ontzettend toegenomen. Er zijn een paar al goede websites verbeterd en een paar nieuwe potentiële toppers opgestaan.

Wij doen niet aan lijstjes, hoe populair dan ook, want dan baalt de nummer 50 als het een top 50, terwijl 50e van de 550 helemaal niet zo heel slecht is. Daarom maken we enkel de absolute top bekend, de genomineerden voor de Digitaal-Werven award, die op 9 oktober tijdens het event zal worden uitgereikt. De volgende 9 organisaties bieden dus de beste totaalervaring voor kandidaten aan.

Deze bijdrage is geleverd door Bas van de Haterd, eigenaar van Digitaal-Werven en blogger op Rectec, HNWb en Marketingfacts.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners