Gem. leestijd 3 min  1010x gelezen

Campagne van de week: hoe het Dijklander Ziekenhuis door en door blijft werven

Onder het motto ‘Door en door Dijklander’ is het Noord-Hollandse regioziekenhuis een wervingscampagne gestart. Wie het daarmee vooral wil aanspreken? ‘Dijklanders. Aanpakkers. Doorzetters.’ Hoe krijgt dat precies vorm?

Campagne van de week: hoe het Dijklander Ziekenhuis door en door blijft werven

Als er ergens nog wel sprake is van flinke personeelstekorten, dan is het wel in de zorg. En met name regionale ziekenhuizen hebben daarmee te kampen. Een van de voorbeelden daarvan is het Dijklander Ziekenhuis, een ziekenhuis met vier vestigingen in Hoorn, Volendam, Enkhuizen en Purmerend, met ruim 3.000 medewerkers, onder wie circa 900 verpleegkundigen en zo’n 290 medisch specialisten in 26 medische specialismen. Maar daar kunnen dus nog wel wat mensen bij.

‘Bij het Dijklander willen we niet alleen snappen wat er scheelt, maar ook wat voor onze patiënten belangrijk is.’

Het Dijklander Ziekenhuis is daarom een wervingscampagne gestart om nieuwe werknemers te vinden. Onder het motto ‘Door en door Dijklander’ is het ziekenhuis een online wervingscampagne gestart. De campagne bevat onder andere een video die als introductie van het ziekenhuis geldt. ‘Bij het Dijklander willen we niet alleen snappen wat er scheelt, maar ook begrijpen wat voor onze patiënten belangrijk is. Beter begrepen noemen we dat. Dat doen we met oprechte interesse, lef en vooral met onze eigen, nuchtere manier van werken’, aldus het ziekenhuis.

In staking

Eerder waren er al problemen met een personeelstekort bij het Dijklander Ziekenhuis. Een aantal medewerkers van de Hoornse vestiging gingen in november 2019 in staking, van wie een aantal actievoerders meeging naar de landelijke ziekenhuisstaking in Utrecht. Daarnaast schrapten alle vestigingen van het ziekenhuis in de zomermaanden van 2019 een deel van de operaties vanwege het personeelstekort in de operatiekamers, toen veel personeel vakantie opnam.

‘We gaan voor beter, anders, slimmer. Niet om het nieuws te halen, maar om iets nieuws te betekenen.’

Met de nieuwe campagne is het ziekenhuis naar eigen zeggen op zoek naar ‘Dijklanders’. Oftewel: Aanpakkers. Doorzetters. Non-stoppers. Doorpakkers. Doorvragers. En doordenkers. ‘Problemen schuif je niet voor je uit, die los je gewoon op. We gaan voor beter, anders, slimmer. Niet om het nieuws te halen, maar om iets nieuws te betekenen. Dat is werken bij ons. Dat is door en door Dijklander.’

Lean-filosofie

Het Dijklander ziekenhuis is een zogeheten ‘opleidingsziekenhuis’. Er wordt gewerkt vanuit de ‘Lean-filosofie’. Oftewel: ‘continu werken aan verbetering is onderdeel van ons werk.’ De online campagne bevat niet alleen een speciaal vernieuwde landingspagina, waarop de video een prominente plaats inneemt. Er is, zoals dat tegenwoordig hoort, ook een ‘making of’ van de video verschenen, waarin we nog meer inkijkje in het ziekenhuis krijgen.

En de makers van de drone shots, StoryTailors en The Flying Dutchmen, delen bovendien ook nog eens graag hún behind the scenes:

De campagne bestaat trouwens niet alleen uit video. Zo is er ook een hele serie verhalen rondom medewerkers in het ziekenhuis, allemaal rondom het thema ‘door en door’ (van doorbijter tot doorontwikkelaar). Daarnaast is er bijvoorbeeld ook nog een visual waarin de ‘anatomie van een verpleegkundige’ wordt weergegeven:

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners