Dinette Koolhaas (Kelly): 'Snel kunnen innoveren is in deze tijd nóg belangrijker geworden'

Waarde toevoegen is cruciaal voor de recruitmentbranche. Maar tegelijk is het misschien wel moeilijker dan ooit, zegt Dinette Koolhaas (Kelly International). ‘Bedrijven die het snelst kunnen innoveren zullen straks de winnaars blijken.’

Peter Boerman Op 22 oktober 2020 Gem. leestijd 3 min324x gelezen
Deel dit artikel:
Dinette Koolhaas (Kelly): 'Snel kunnen innoveren is in deze tijd nóg belangrijker geworden'

Er is de afgelopen zeven maanden zóveel gebeurd, dat je soms bijna vergeet hoe het leven er vóór corona uitzag, zegt Dinette Koolhaas (president bij uitzendorganisatie Kelly International). Ook voor haar eigen organisatie waren het zeker geen makkelijke maanden, erkent ze meteen. ‘Maar ik ben ook onder de indruk hoe mijn collega’s en onze klanten deze nieuwe uitdaging hebben omarmd en nieuwe innovatieve oplossingen hebben weten uit te rollen.’

‘Ik ben onder de indruk hoe collega’s en klanten deze nieuwe uitdaging hebben omarmd.’

Om wat voor innovatieve oplossingen het gaat, daarover zal ze meer vertellen tijdens EngageX op 5 november. Alhoewel ze zelf al jaren in Zwitserland woont, is ze aangekondigd als een van de drie Nederlandse sprekers op dit internationale evenement, samen met Hans Scheers en Wim Davidse. Ze zal het er in een interactieve discussie hebben over hoe je succesvol veranderingen kunt implementeren in een organisatie en hoe je aan een model kunt bouwen om je voor te bereiden op de toekomst van recruitment. Hier alvast een voorproefje.

> Wat is je belangrijkste takeaway voor de dag?

‘Staffing-organisaties zoals de onze zijn afhankelijk van veeI externe factoren. Economisch, politiek, sociaal en technologisch. Onze industrie ziet zich geconfronteerd met significante disruptie door digitalisering. Om succesvol te blijven, is het daarnaast cruciaal om consumententrends te blijven volgen. Externe én interne kansen en bedreigingen moeten we constant onderzoeken, en daar ook continu ons businessmodel op aanpassen.’

‘Tijdens de pandemie is met name die digitale transformatie nog eens in een stroomversnelling geraakt.’

‘Wij zijn bij Kelly International al vóór de coronacrisis begonnen om te kijken hoe we meer toegevoegde waarde aan onze klanten kunnen leveren. Die transformatie was dus al in gang gezet, en raakte alle onderdelen van de business: van digitalisering tot onze go-to-market-strategie en segmenten om op te focussen. Tijdens de pandemie is met name die digitale transformatie nog eens in een stroomversnelling geraakt.’

> Maar hoe geef je nou leiding aan zo’n proces?

‘Het gaat bij het zogeheten “transformationeel veranderen” erom anders te kijken naar hoe je waarde genereert en levert aan je klanten. Hoe kun je de kansen benutten? Hoe kun je nieuwe producten en oplossingen op de markt zetten? En hoe kun je de effectiviteit en efficiency van de business verhogen? Dat kan door kleine en grote innovaties. Daar moeten organisaties constant over nadenken, en bedenken welke operating models de meeste waarde zullen toevoegen.’

> Hoe krijgt dat dan vorm?

‘De afgelopen maanden heeft bijna elke organisatie gemerkt hoe moeilijk het is om in deze situatie contact te maken met nieuw talent. Er waren geen netwerkevenementen, geen campus events, geen face-to-face sollicitatiegesprekken. Geen kansen om in een kamer met iemand te zitten en een gevoel te krijgen of iemand bij je organisatie zou passen.’

‘Veel organisaties kijken nu voorbij hun lokale netwerken, en letten meer op de global community.’

‘Tegelijk nam het aantal vacatures niet overal af. Sterker nog: wij hebben veel klanten in de life sciences. Daar is recruitment de afgelopen maanden alleen maar toegenomen – en hoe. Daarnaast merken we ook dat ons perspectief op talent communities veranderd is. Voor het netwerken kijken veel organisaties nu noodgedwongen voorbij wat zich lokaal afspeelt. Netwerken heeft zich verplaatst naar enkel virtueel. Zo opent zich een hele andere “global community”. Gespecialiseerd talent hoef je steeds minder te vinden in je eigen stad, of zelfs in je eigen land. Dit wordt nog eens versterkt door de groei in zelfstandig en freelance talent. Een trend die ook niet meer weggaat, en misschien zelfs alleen nog maar harder gaat groeien.’

> En verder?

‘Je ziet dat het werven op afstand, remote recruitment, snel is verworden tot “Het nieuwe normaal”. Veel organisaties hebben het sneller omarmd dan gedacht, en ook dit zal niet meer verdwijnen. Al denk ik wel dat we nog moeten kijken naar manieren om dit te verbeteren, met name om zowel kandidaten als hiring managers hierin te ondersteunen.’

‘Je ziet dat het werven op afstand, remote recruitment, snel is verworden tot “Het nieuwe normaal”.’

‘Ten slotte denk ik ook dat de kandidaat- en medewerkerervaring aandacht verdient. Tech wordt steeds belangrijker in het recruitmentproces, maar kandidaten moeten nooit het gevoel krijgen dat ze op een lopende band staan. De talentwereld is de afgelopen maanden enorm veranderd (net zoals alles eigenlijk). Laten we hopen dat we de geleerde lessen kunnen gebruiken om een slimmere en meer op de mens georiënteerde wervingstoekomst te creëren.’

> Wat zijn momenteel jullie grote uitdagingen?

‘Natuurlijk de tweede golf, en hoe dat onze business raakt. Maar daarnaast ook: hoe we onze mensen in deze zware tijd kunnen steunen. Hoe kunnen we managers ondersteunen om nu hun teams te leiden en te motiveren? Hoe kunnen we de nervositeit en zorgen verminderen? En als derde: ervoor zorgen dat we proactief onze pijplijn aan klanten en kandidaten gevuld houden.’

‘Hoe kunnen we managers ondersteunen om nu hun teams te leiden en te motiveren?’

‘We zien dat het gaat om bedrijven die het snelst innovatieve ideeën kunnen ontwikkelen, en dat bottom-up én top-down innovatie daarbij het beste resultaat geven. Beide vormen zijn nodig. De eerste vorm duurt langer, en raakt de hele organisatie, de tweede vorm noemen we ook wel team-driven innovatie. Iedereen kan zijn hand opsteken en een idee suggereren. Daarnaast organiseren we ook elk jaar Hackathons, waar ook veel nieuwe producten en ideeën zijn geboren. Zo’n cultuur die innovatie ondersteunt en benadrukt, is essentieel om te kunnen overleven, daar zijn wij van overtuigd.’

Meer weten?

Op 5 november is Dinette Koolhaas een van de drie Nederlandstalige sprekers op EngageX Europe. Klik hier voor het volledige programma en om je in te schrijven:

Lees ook

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark