Dit is waarom VodafoneZiggo dit jaar de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt

De Digitaal-Werven-award is dit jaar een prooi geworden voor VodafoneZiggo. De jury was unaniem in haar oordeel over deze winnaar van de beste corporate recruitmentsite van het jaar.

Peter Boerman Op 07 oktober 2022
Gem. leestijd 5 min 2826x gelezen
Deel dit artikel:
Dit is waarom VodafoneZiggo dit jaar de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt

De ‘Enjoy The Challenge’-site van VodafoneZiggo blinkt uit in beperkte, maar heldere navigatie, aldus de jury van de prijsuitreiking. De kandidaat krijgt hierbij niet te veel keuzes en wordt daarom uitstekend geholpen om te vinden wat hij of zij zoekt. De content is bovendien outside-in gedacht, aldus de jury: de kandidaat staat echt centraal en de site is uiteraard zeer mobile friendly.

De kandidaat bepaalt zelf hoe hij communiceert met de recruiter.

Bovendien was de jury ook lovend over de opmaak van de vacatures, maar vooral ook over de rijkdom aan relevante content (zoals het vermelde salaris). Er zijn daarnaast uitgebreide filters te gebruiken, en de kandidaat bepaalt zelf de manier waarmee hij of zij communiceert met de recruiter. Ook opvallend: solliciteren met WhatsApp is mogelijk en mooi in de site geïntegreerd.

Waar zijn de stages?

Genoeg reden dus voor winst van de Award voor beste digitale sollicitatie-ervaring dit jaar. En een mooie opsteker voor Radancy, dat de site van VodafoneZiggo had bedacht, ontworpen, ontwikkeld en zelfs host en laat draaien op het eigen ontworpen cms Rudder. Al had de jury ook nog wel wat te wensen over. Zo maakten ze een opmerking over de vindbaarheid van stages en traineeships, die wel erg ver weg zijn gestopt. Ook valt op dat per filteroptie er niet zoveel vacatures overblijven. En bovendien loopt soms het Engels en Nederlands door elkaar.

Het team van VodafoneZiggo, met rechts recruitmentmanager Marco Leijenhorst

De 500 sites werden getoetst op meer dan 100 datapunten, van usability tot grafisch design.

Maar goed, al met al was het dus voldoende voor de eerste prijs in het onderzoek van dit jaar, waarvoor meer dan 500 recruitmentsites van de grootste en bekendste organisaties van Nederland getoetst werden op meer dan 100 datapunten, van usability tot grafisch design en van content tot mobiele toegankelijkheid en een mystery sollicitatie.

KPMG: iets te veel inside-out

VodafoneZiggo versloeg in de finale 4 andere genomineerden: KMPG, Nationale Nederlanden, NS en de Rabobank. Bij die eerste werd vooral de interactieve openingsvideo op de site als een erg mooie feature beoordeeld. Toch zag de jury hier ook nog wel een paar verbeterpuntjes. Zo zijn de keuzes die je als kandidaat moet maken, net als op de hele site, nog behoorlijk inside-out gedacht. Ook constateert de jury dat de site niet optimaal op de mobiele telefoon werkt en krijg je bij KPMG & Me ondanks de keuze voor ‘professional’ toch afstudeerstages als vacature aangeboden.

De jury vindt het slordig dat Nederlands en Engels soms door elkaar loopt.

De site is wel heel erg interactief, mede door de video, en hoewel veel van de communicatie over KPMG gaat, is het persoonlijk dashboard wel weer vanuit de kandidaat gedacht. De jury vond het wel jammer dat KPMG vergeet dat je langs bent geweest als je geen account aanmaakt. Ook vinden ze het slordig dat Nederlands en Engels soms door elkaar loopt, zelfs bij vacatures. Maar de vacaturedetailpagina’s zijn dan weer erg mooi gemaakt, vooral de grafiek met de werkzaamheden per functie werd op prijs gesteld. Ook was de jury erg te spreken over de disclaimer onder de functie-eisen die vrouwen actief erop wijst te solliciteren, ook als ze misschien niet aan alle eisen te voldoen.

NN

De recruitmentsite van NN oogstte veel lof van de jury over bijvoorbeeld de openheid en transparantie over de arbeidsvoorwaarden en het proces. NN praat over projecten waar de organisatie trots op is, ze hebben een e-library met boeken die je kunt downloaden die echt nuttig kunnen zijn voor de kandidaat als professional of als sollicitant. Ook voert men het employer brand You Matter echt door in de content en hebben ze de CompanyMatch-test prominent in de site verwerkt, om kandidaten echt de kans te geven om te kijken of ze bij NN passen.

Qua grafisch design is de NN-site wat teleurstellend.

Qua grafisch design is de site echter wat teleurstellend, vindt de jury. Zo zijn de vacaturedetailpagina’s bijvoorbeeld amper opgemaakt. Ook de usability laat te wensen over, van het ontbreken van een sticky header en footer tot het aanbieden van content in carrousels en filteropties die niet echt behulpzaam zijn. Mobiel is de usability nog minder, waarbij filteren op vacatures echt lastig is. Ook is de tijd die bepaalde elementen nodig hebben om te laden zo traag dat het na enkele vacatures bekeken te hebben irritatie oproept.

NS

De Nederlandse Spoorwegen waren al meervoudig winnaar van de Digitaal-Werven Award. Maar in de zomer van 2022 is de NS met een geheel vernieuwde site gekomen. Omdat de site nog niet zo heel lang live is lijkt het er op dat nog niet alle kleine bugs eruit gehaald zijn. Zo staat bijvoorbeeld bij bepaalde vacatures dat je je salaris kunt berekenen met een salariscalculator, die echter geen enkel jurylid op de site heeft kunnen terugvinden.

Het NS-merk is perfect doorgevoerd en de site straalt ook NS uit.

Het NS-merk is wel perfect doorgevoerd en de site straalt ook NS uit. De content is goed, met korte filmpjes en de site is duidelijk outside-in gedacht. NS zet de kandidaat centraal, niet de organisatie. Zo bieden ze veel laagdrempelige mogelijkheden om NS te ontmoeten, al zijn deze soms iets verder weg gestopt dan de jury ze graag zou zien. De podcasts bij bepaalde vakgebieden kon de jury ook erg bekoren, net als de bijzonder rijke content die voor elk vakgebied aangeboden wordt. De jury wil de NS wel aanmoedigen om de site te blijven doorontwikkelen, want de potentie is duidelijk.

Rabobank

En zo komen we bij de laatste van de genomineerden: de Rabobank. Die hebben een site die je bij een bank verwacht, aldus de jury. Oftewel: degelijk. Het Grow-magazine, dat een prominente plek op de site heeft, verbaast de jury wel. Niet dat de content slecht is, maar de context ontbreekt.

Het Grow-magazine, dat een prominente plek op de site heeft, verbaast de jury wel.

Ook qua usability is er op de site wel wat te verbeteren. Zo werken de filters voor vacatures niet, en geeft met name filteren op opleidingsniveau praktisch geen resultaten. De Rabobank, bekend om zijn lokale banken, heeft hiervoor een aparte sectie ingericht, maar helaas geeft die niet alleen vacatures bij lokale banken, en kun je ook niet op regio selecteren. De content is wel erg rijk en de uitleg over de sollicitatieprocedure, die interactief bij de vacature staat, kan de jury erg bekoren. Ook het gebruik van video is volgens hen goed in de site verwerkt.

Lees ook

Fotografie: Hutspot

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners