Home Candidate Experience Dit zijn de 5 grootste irritaties van de online sollicitant

Dit zijn de 5 grootste irritaties van de online sollicitant

3.395 keer
0

De candidate experience mag dan belangrijker dan ooit zijn, toch valt het vaak niet mee om online te solliciteren. Dit blijken de 5 grootste ergernissen van kandidaten.

De helft van de werkzoekenden erkent minstens één keer een online sollicitatie vroegtijdig afgebroken te hebben. En 56 procent zegt ooit na een (teleurstellend) bezoek aan de werkenbij-site besloten te hebben ergens niet te solliciteren. Deze percentages liggen dit jaar bovendien nog eens flink hoger dan in eerdere edities van het onderzoek dat PotentialPark elk jaar uitvoert.

Transparantie op 1

stephan van calkerHoe komt dat? En valt er iets aan te doen? De Nederlander Stephan van Calker, werkzaam bij het Zweedse onderzoeksbureau, schrijft op basis van dat onderzoek over de 5 grootste irritaties die sollicitanten tegenkomen tijdens hun online zoektocht. Spoiler alert: het gaat er niet om populair te zijn, en ook technische hindernissen spelen zelden een rol. Het gaat kandidaten vooral om… transparantie.

Irritatie 1: Geen inzicht in sollicitatieproces

Gebrek aan inzicht in het werving- en selectieproces blijkt (veruit) de grootste frustratie van kandidaten. Een onnodige irritatie, aldus Van Calker. ‘Interne uitdagingen kunnen een standaardproces misschien in de weg staan, maar toch is er geen noodzaak om geheimzinnig te doen’, schrijft hij. ‘Hou kandidaten daarom niet onwetend, zeker niet als ook andere werkgevers op hen azen. En als je niet alles kunt delen, geef kandidaten dan in elk geval enig idee over wat ze tijdens het proces kunnen verwachten.’

Irritatie 2: Niet weten hoeveel tijd een sollicitatie kost

Bijna de helft van de kandidaten (44%) wil vóórdat ze aan een sollicitatie beginnen weten hoe lang het ongeveer duurt voor ze die hebben afgerond. Stel: ze zitten in het openbaar vervoer. Zouden ze dan de sollicitatie kunnen afhebben voordat ze op de plaats van bestemming zijn? Van Calker: ‘Geef een tijdsindicatie en je zult ervan versteld staan hoeveel drop-outs je vermijdt, alleen al door goed verwachtingen te managen.’

Irritatie 3: De sollicitatie duurt te lang

Niet weten hoeveel tijd het kost om te solliciteren mag dan irritant zijn, onnodig lange sollicitatieformulieren zijn dat even goed. Zo’n 35 procent van degenen die zegt ooit te zijn afgehaakt bij een online sollicitatie, zegt dat een te lang proces hier de oorzaak van was. Zijn al die vragen echt nu al nodig? Welke invulvelden in je ATS kun je skippen, terwijl je toch nog steeds de relevante informatie van de kandidaat vergaart? Volgens Van Calker is het goed om daar nog eens extra bij stil te staan.

Irritatie 4: Te veel irrelevante vragen

Meteen samenhangend met de vorige irritatie: 30 procent van de kandidaten zegt ooit afgehaakt te zijn vanwege ‘te veel irrelevante vragen’. Geef je de mogelijkheid met LinkedIn te solliciteren? Vraag kandidaten dan niet om nog eens hun werkervaring op te geven. Sterker nog: veel vragen (leeftijd, afkomst) mógen niet eens; discriminatie ligt dan immers snel op de loer. Vergeet ook hier de transparantie niet, raadt Van Calker aan. ‘Twijfel niet om de kandidaat even kort uit te leggen waarom een bepaalde vraag op dat moment in het proces voor jou relevant is.’

Irritatie 5: Ineens documenten vragen

Tijdens het onderzoek kwam PotentialPark allerlei procedures tegen in vacatures, van een simpel ‘Solliciteer via LinkedIn‘ tot een verzoek om motivatiebrief, cv, kopieën van diploma’s en referenties. Geeft allemaal niets, aldus Van Calker, ‘je weet zelf waarschijnlijk het best wat voor jou goed werkt’. Maar, zo voegt hij toe: zorg wel dat je kandidaten goed hierop voorbereidt. Wat verwacht je in een motivatiebrief? Hoeveel referenties wil je? Welke documenten verwacht je? ‘En vertel de kandidaat dat vóór het sollicitatieproces! Alleen zo kun je uitvallers voorkomen en je kosten op lange termijn terugdringen.’

Lees ook

Meer weten over online solliciteren?

  • Op 1 november vindt voor de 12de keer Digitaal-Werven plaats, een evenement waarin de digitale sollicitatie-ervaring centraal staat. Leer hier onder meer van Chris Raw hoe Zalando zijn candidate experience vormgeeft.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here