Dit zijn de 5 rollen van de moderne recruiter

Recruiters komen tegenwoordig in velerlei gedaantes. Een nieuw whitepaper onderscheidt 5 rollen: de jager, de landbouwer, de uitvinder, de techneut en de kunstenaar. Wat is het verschil tussen al die types?

Peter Boerman Op 20 februari 2020 Gem. leestijd 3 min570x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de 5 rollen van de moderne recruiter

Terwijl de arbeidsmarkt snel verandert en de machtsverhoudingen tussen recruiter en kandidaat verschuiven, is het belangrijker voor ooit dat recruiters ook beschikken over zelfkennis. Welke rol nemen ze aan in hun organisatie? Een nieuw whitepaper onderscheidt daarbij 5 verschillende types, die allemaal nodig zijn om succes te boeken? Welke 5 rollen zijn dat?

#1. De jager – Volg het spoor van talent

lent komt zelden meer zomaar binnenlopen als je een vacature op LinkedIn of een jobboard zet. En ja, dan kun je natuurlijk gewoon wachten totdat die ene perfecte kandidaat heel toevallig jouw vacature ziet, maar de kans is groot dat je dan moet wachten tot je een ons weegt.

‘Het is de moeite waard goed na te denken over je jachtmethode.’

En dus zit er weinig anders op dan zelf op jacht te gaan naar talent. Alleen, of samen met alle anderen in je organisatie. Als iemand het spoor oppikt van een goede kandidaat, waar dan ook, zul je erachteraan moeten. En je zult moeten bepalen waar goede jachtgronden zijn. En welke jachtmethode je inzet. ‘Het is de moeite waard eerst goed na te denken over de jachtmethode’, zo staat te lezen. ‘Het is niet altijd handig om gewoon het veld in te trekken en de eerste de beste prooi onder schot te nemen. Soms is het gewoon beter om een val te zetten: zet een spoor uit voor de kandidaten en vang ze in uw net zodra ze in uw buurt komen.’

#2. De landbouwer – Koester de zaadjes en zie ze opbloeien

Landbouwers hebben twee rollen. Eerst moeten ze het zaad uitstrooien en kijken of het uitloopt. Vervolgens moeten ze de eerste groene scheuten goed verzorgen zodat ze gaan groeien. Vertaald naar de wereld van recruitment betekent dit dat je als recruiter zo goed mogelijk gebruik moet maken van pr, branding, sociale media, mond-tot-mondreclame en je eigen medewerkers in de rol van merkambassadeurs die rondvertellen dat jouw bedrijf de perfecte omgeving is om te groeien.

Van binnenuit groeien is vaak productiever en goedkoper dan nieuwe grond zoeken.

En nu we het toch over huidige medewerkers hebben: je eerste prioriteit is – ook als recruiter – om goed voor ze te zorgen. Want van binnenuit groeien is vaak productiever en goedkoper dan nieuwe grond zoeken. Planten groeien lang niet altijd vanzelf verder. Als je ze niet onderhoudt, verschrompelen ze en gaan ze dood. Genoeg werk aan de winkel dus voor de landbouwer-recruiter.

#3. De uitvinder – Wees creatief

Als je creatieve mensen wilt vinden die je bedrijf kunnen innoveren, inspireren en transformeren, dan moet je natuurlijk zelf ook creatief zijn. Dat betekent als recruiter bijvoorbeeld dat je op zoek moet naar andere profielen dan je gewend bent, om je bedrijf andere perspectieven te kunnen bieden. En je zult deze keuzes moeten kunnen verdedigen en kunnen laten zien welke toegevoegde waarde ze hebben voor het bedrijf.

De meest innovatieve bedrijven hebben het meest open recruitmentbeleid.

De bewijzen voor een creatievere aanpak zijn er, aldus de whitepaper. Zoals: meer innovatie, sneller problemen oplossen, meer creativiteit, nieuwe perspectieven, betere besluitvorming en meer winst: allemaal directe resultaten van een bredere zoektocht naar kandidaten met meer diverse profielen. Uit het zogeheten IDC-onderzoek van Cornerstone bleek dat de meest innovatieve bedrijven het meest open recruitmentbeleid hebben, waarbij lateraal denken als belangrijkste criterium geldt en er hoger dan het Europese gemiddelde wordt gescoord op diversiteit.

#4. De techneut – Talent via tech

Het is onvermijdelijk dat technologie een steeds grotere rol gaat spelen in het vinden en selecteren van talent. Dat betekent dat recruiters meer moeten doen dan technologie alleen maar op ad-hoc-basis inzetten. Het is onvermijdelijk dat AI en automatisering een grotere rol gaan spelen in recruitment. Zo speel je ruimte vrij en kunnen de andere recruiters zich concentreren op belangrijke taken waar zogeheten ‘soft skills’ voor nodig zijn.

Het is onvermijdelijk dat AI en automatisering een grotere rol gaan spelen in recruitment.

Dat betekent dat HR-professionals de vaardigheden moeten leren die normaal gesproken alleen nodig zijn voor Operations en IT, en deze moeten combineren met hun kennis en ervaring op het gebied van recruitment om de juiste algoritmen en zoekcriteria te creëren om de beste kandidaten te vinden.

#5. De kunstenaar – Creëer het juiste beeld van je bedrijf

Visionairs als Henry Ford en Bill Gates hebben niet enkel grote bedrijven opgezet, ze hebben zelfs de hele wereld veranderd. Zie hen als kunstenaars, die een helder beeld creëren van wat het bedrijf doet, waar het voor staat en waar het heengaat. Ook voor recruiters is deze rol belangrijk. Want het is deze visie die het bedrijf, en alle functies binnen het bedrijf, aan de kandidaten verkoopt. Kandidaten zijn tegenwoordig namelijk geïnteresseerd in meer dan alleen een functienaam en secundaire arbeidsvoorwaarden. Ze willen ook weten wie je bent en waar je als bedrijf voor staat.

Als de visie duidelijk en overtuigend is, kan de recruiter iedereen motiveren, enthousiasmeren en inspireren.

Voor de recruiter is deze kunstenaarsvisie essentieel om het bedrijf aan potentiële kandidaten en huidige medewerkers te verkopen. Als de visie duidelijk, overtuigend en consistent is, kan hij iedereen op deze gezamenlijke reis motiveren, enthousiasmeren en inspireren.

Meer weten?

De hele whitepaper lezen waarin Cornerstone vertelt welke 5 rollen de moderne recruiter heeft? Download hem hier.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.