Goed werkgeverschap staat in het Burgerlijk Wetboek, artikel 611. Maar wat betekent het precies? Tijdens de vijfde editie van het jaarlijkse seminar Employer Brand Stories op 31 mei heeft het Employer Brand Netwerk zijn visie op goed werkgeverschap gepresenteerd. Op basis van onderzoek en eigen ervaringen zijn daaruit 7 pijlers voortgekomen.

Goed werkgeverschap als wervingsmagneet

Wil je een wervingsmagneet zijn? De basis ligt zelden in een mooie campagne, maar in veruit de meeste gevallen bij het eigen werkgeverschap, aldus het e-book. ‘Binnen beginnen is buiten winnen’, ‘Practice what you preach’, ‘Be good and tell it’: deze mantra’s kloppen allemaal, en ze beginnen allemaal in eigen huis door een goed werkgever te zijn. Maar wat zijn nu de pijlers die zorgen voor dat goede werkgeverschap?

7 pijlers goed werkgeverschap

De 7 pijlers

In het 26 pagina’s tellende e-book staan de 7 pijlers verder uitgewerkt. Zo gaat het erom dat je een visie hebt, en deze ook verkondigt. En minstens zo belangrijk: dat je er ook met je medewerkers over in gesprek gaat. Daarnaast is inspirerend en benaderbaar management een randvoorwaarde voor goed werkgeverschap, aldus het e-book. ‘Te weinig inspirerend leiderschap is nog steeds een belangrijke reden voor vertrek.’

Geen invuloefening, maar een routebeschrijving

Ook vertrouwen en verantwoordelijkheid is zo’n pijler, aldus de auteurs. ‘De medewerkers die je hebt aangenomen vertrouw je toch? Anders had je ze niet moeten aannemen, of moet je afscheid van ze nemen.’ De 7 pijlers zijn volgens het Employer Brand Netwerk ‘niet in beton gegoten. Het is geen invuloefening, maar meer een routebeschrijving. Jij bepaalt waar die route naartoe leidt.’

Download het hier

Je kunt het e-book hier gratis downloaden.