Alle wervingsprofessionals willen dat hún eigen organisatie Favoriete Werkgever van hun eigen doelgroep is. Maar wat zijn de bedrijven waar ze eigenlijk zélf zouden willen werken?
In opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie zocht Intelligence Group het uit, in het kader van ‘De Stand van Werven 2015’. En wat blijkt? De lijstjes zijn niet eens zo heel anders dan die onder ‘gewone’ werkzoekenden. Ook bij recruiters gooit Shell (#1 in het jaarlijkse Favoriete Werkgevers-onderzoek) bijvoorbeeld hoge ogen. Maar uitzendorganisatie Randstad is toch nog net iets geliefder onder de 255 ondervraagde werknemers uit de werving- en selectiebranche.
E-commerce is cool
Opvallend in de rijtjes ‘traditionele grootmachten’ als Shell, Philips, Unilever en KLM is verder de opkomst van typische e-commercepartijen. Waar Ahold bijvoorbeeld niet zo hoog genoteerd staat, staat volle dochter bol.com bij alle doelgroepen in de top-10. En ook Coolblue is zeer geliefd als eventuele werkplek, net als bijvoorbeeld Booking.com.
Hé, hier wel accountants
En zo zijn er meer verrassingen. Waar in de algemene lijst geen accountantskantoor meer in de top-50 te vinden is, zijn ze bij wervingsprofessionals nog niet uit de gratie, zo blijkt: KPMG, PwC en Deloitte staan bij alle groepen nog in de top-50, alleen EY schittert door afwezigheid. Ook consultancyfirma’s als Accenture en McKinsey scoren bij alle groepen overigens relatief goed als fijne (beoogde) werkplek.
Dit zijn de lijstjes
En dit zijn ze dan, de lijstjes.
Allereerst de 20 favoriete werkgevers van alle ondervraagde wervingsprofessionals:
Ranking Alle wervingsprofessionals in Nederland | |
Randstad | 1 |
Shell | 2 |
Philips | 3 |
Coolblue | 4 |
Bol.com | 5 |
ING | 6 |
Rabobank | 7 |
KLM | 8 |
Unilever | 9 |
10 | |
Heineken | 11 |
ASML | 12 |
Achmea | 13 |
Booking.com | 14 |
Deloitte | 15 |
ABN AMRO | 16 |
Belastingdienst | 17 |
Defensie | 18 |
Rijksoverheid | 19 |
A.S. Watson | 20 |
Dit zijn de favoriete werkgevers van de recruiters:
Ranking Recruiters | |
Coolblue | 1 |
Bol.com | 2 |
Randstad | 3 |
Phillips | 4 |
Shell | 5 |
ING | 6 |
KLM | 7 |
8 | |
Rabobank | 9 |
Unilever | 10 |
Heineken | 11 |
ASML | 12 |
Achmea | 13 |
Ahold | 14 |
Yacht | 15 |
Booking.com | 16 |
Accenture | 17 |
USG people | 18 |
Hays Group | 19 |
ABN AMRO | 20 |
En dit zijn de favoriete werkgevers van de arbeidsmarktcommunicatiespecialisten:
Ranking arbeidsmarktcommunicatiespecialisten | |
Philips | 1 |
Shell | 2 |
Coolblue | 3 |
KLM | 4 |
ING | 5 |
6 | |
Rabobank | 7 |
Bol.com | 8 |
Booking.com | 9 |
Defensie | 10 |
Heineken | 11 |
Randstad | 12 |
ABN AMRO | 13 |
Deloitte | 14 |
A.S. Watson | 15 |
Achmea | 16 |
Rijksoverheid | 17 |
Unilever | 18 |
Belastingdienst | 19 |
IKEA | 20 |
De Stand van Werven 2015
Het onderzoek ‘Stand van Werven 2015’ is door Intelligence Group uitgevoerd in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en verschijnt op 12 mei. Aanvragen kan vanaf dan via de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Doe mee aan de bootcamp
Wilt u zelf ook snel en hoog in de lijstjes met Favoriete Werkgevers terechtkomen? Leer hoe u dat kunt doen op de eerste Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Update uw kennis en ga direct aan de slag voor uw eigen organisatie.
Of lees eerst verder: