75% schermt profiel social networks bewust af

Redactie Op 27 augustus 2009
Gem. leestijd 2 min 3433x gelezen
Deel dit artikel:

Gebruikers van social networks bepalen vaak bewust wie hun profiel wel of niet mogen zien. Bij driekwart van de gebruikers is het profiel niet voor iedereen zichtbaar. Vrouwen zijn bij het social networking nog voorzichtiger dan mannen. Dit blijkt uit onderzoek van de AMC Academie.

Zesenzestig procent

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder 345 respondenten, wilde inventariseren in hoeverre er bewust wordt omgegaan met persoonlijke profielen bij social networks zoals Hyves, Facebook en LinkedIn. Een conclusie van het onderzoek is dat de meerderheid van de gebruikers zeer bewust bezig is met het openstellen van persoonlijke gegevens. Slechts 25% van de ondervraagden vindt het geen enkel probleem dat hun profiel voor iedereen toegankelijk is. Hierin is een opvallend verschil tussen mannen en vrouwen: 84% van de vrouwen maakt haar profiel bewust niet voor iedereen zichtbaar tegenover 57% van de mannelijke gebruikers.

Zorgvuldigheid

Volgens Vivian Tsang, projectmanager bij de AMC Academie, is dus zorgvuldigheid geboden bij het benaderen van kandidaten via social networks: “De cijfers laten zien dat het de nodige zorgvuldigheid en voorzichtigheid vergt. In onze masterclasses komen we nog vaak deelnemers tegen die niet weten hoe zij kandidaten die ze gevonden hebben via een social network op de juiste manier moeten benaderen voor een baan. Wanneer zij denken de juiste kandidaat te hebben gevonden, wordt veelal een standaard e-mail gebruikt om hen te attenderen op een vacature.”

Volgens Tsang is een social network geen CV-Database, maar een plaats waar mensen hun interesses delen: “Willen werkgevers bij deze groep onder de aandacht komen, dan is het noodzakelijk om te laten zien dat je werkelijk interesse toont in de kandidaat. Werven via social networks vraagt dus om persoonlijk aandacht en gerichte benadering. Overdadig en ongericht benaderen zal ertoe leiden dat kandidaten in de toekomst steeds moeilijker benaderbaar zullen zijn.”

Sollicitanten

Opvallend is verder dat gebruikers van social networks minder problemen hebben met het delen van hun persoonlijke gegevens wanneer ze zelf gesolliciteerd hebben bij een organisatie: ruim een derde van de respondenten vind het prima als werkgevers informatie over hen zoeken na een sollicitatie. Nog eens een kwart staat hier neutraal tegenover.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners