Betere employer branding? ‘Neem iedereen mee. Dan komt het vanzelf’

Peter Boerman Op 21 november 2016
Gem. leestijd 2 min 709x gelezen
Deel dit artikel:
Betere employer branding? ‘Neem iedereen mee. Dan komt het vanzelf’

De hele organisatie zoveel mogelijk meenemen in het proces. En tussendoor al je resultaten laten zien, ook al zijn het nog maar ruwe data.

Dat is het geheim van een goed employer branding-proces, zegt Evelien van Loon, Global Employer Branding Specialist bij Unit4, in de meest recente uitzending van RecruitmentTV.

Op zoek naar de Employer Branding Story

Van Loon is vorig jaar bij de softwarespecialist begonnen aan een traject waarin onder meer een Employee Value Proposition en een Employer Branding Story moeten worden vastgesteld. Het bedrijf wil daarmee bij de juiste doelgroep Employee of Choice worden. Maar dat is nog best lastig, zegt ze. ‘In Nederland zijn we als werkgever niet erg bekend. En in het buitenland is dat nog veel minder.’

Een onderzoek in 3 delen

Van Loon is vorig jaar daarom eerst maar eens begonnen met een onderzoek. Daarvoor hield ze bijvoorbeeld 17 interviews op managementniveau: wat vinden de hogere managers van Unit4 als werkgever? Daarnaast organiseerde ze 7 focusgroepen in 4 landen: wat is hun gevoel bij het employer brand? En als derde deed ze ook nog een grote survey onder de medewerkers in alle landen waarin het bedrijf actief is.

Helpen om te helpen

Welke why daar uiteindelijk uit voortkwam? ‘Daar zijn we nog druk mee bezig’, aldus Van Loon. ‘Maar wat ik zelf terugzie in het onderzoek: wij helpen bedrijven die mensen helpen. Dat helpen vinden wij heel belangrijk. Als onze software werkt, kun je een verpleegster helpen haar werk goed te doen. Dat gevoel, dat geeft toegevoegde waarde.’

‘Als onze software werkt, help je een verpleegster haar werk te doen’

recruitmentTVSoftware met een hoger doel

Software met een hoger doel dus, zegt ze. ‘Dat is heel gaaf.’ En dat gevoel gaat door alle landen heen, ‘van Polen tot Portugal’, en door alle beroepsgroepen. ‘Je merkt dat mensen het bij ons ergens voor doen. Dus niet reactief gaan wachten, maar dat ze echt iets kunnen ontwikkelen bij ons.’

50 procent méér sollicitanten

Hoewel ze het hele employer branding-proces eigenlijk nog maar net begonnen is, en de Employee Value Proposition nog geformuleerd moet worden, zegt Van Loon al wel flink effect te merken van haar inspanningen. ‘Je ziet nu al dat het aantal bezoekers aan onze carrièresite met 50 procent is toegenomen. En hetzelfde geldt voor het aantal sollicitaties.’ Een heel mooi resultaat, zegt ze. ‘Al moet het ook nog veel meer worden.’

Mensen meenemen als geheim

Het geheim van dat succes? ‘Mensen meenemen’, zegt ze. ‘Ik heb bijvoorbeeld veel met alle HR-directeuren in de verschillende landen gebeld, om per land specifieke dingen door te nemen. Daar moet je tijd voor maken. Daarnaast moet je ook tussendoor zoveel mogelijk resultaat laten zien. Al zijn het maar het ruwe data. We gaan snel, maar willen toch iedereen betrekken. Intern testen, dat is altijd heel belangrijk.’

Meer RecruitmentTV?

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners