In 2012 dacht een gemiddelde werkzoekende nog dat het 7 maanden zou kosten om een baan te vinden. Dit jaar is dat gedaald tot 4,4 maanden, minder dan ooit. Ook verder staan veel seinen op de arbeidsmarkt op groen.
De cijfers benadrukken nogmaals de aantrekkende economie en het vertrouwen dat werknemers in de huidige arbeidsmarkt hebben, aldus het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek, dat de Intelligence Group in het tweede kwartaal van 2018 uitvoerde.
De verwachte zoekduur naar een baan is gebaseerd op de periode die mensen zélf aangeven nodig te hebben voor het vinden van nieuw werk. Andere signalen uit het onderzoek die wijzen op een zéér positief sentiment:
#1. Het aantal vacatures neemt nog verder toe
Op basis van de eigen data, gecombineerd met die van CPB en UWV, verwacht de Intelligence Group dat het aantal vacatures nog niet zijn piek bereikt heeft. Voor 2018 en 2019 wordt een verdere toename van het aantal vacatures verwacht tot ruim boven de 1,1 miljoen. Daarmee zou het aantal vacatures op het niveau van 2007 komen. In de jaren erna zal het aantal vacatures naar verwachting afnemen, maar blijft het absolute aantal vacatures (900 duizend tot 1 miljoen vacatures per jaar) historisch gezien hoog.
#2. Steeds meer mensen worden gebeld
Doordat de arbeidsmarkt zo krap is, bellen headhunters, recruiters en werkgevers ook steeds vaker met mensen of ze misschien een overstap willen maken. Zo wordt van de engineers maar liefst 53,3% minstens één keer per kwartaal benaderd. Van de ict’ers is dat ook meer dan de helft (50,9%) en van de consultants 46,6%. Van de totale beroepsbevolking zei 26,6% in het afgelopen kwartaal minimaal een keer per kwartaal benaderd (ten opzichte van 24,1% in dezelfde periode vorig jaar).
#3. De mobiliteit neemt toe
Een ander teken van krapte op de arbeidsmarkt is de toenemende mobiliteit. Volgens het IG-onderzoek vonden 1,3 miljoen Nederlanders in de afgelopen 12 maanden (ander) werk; een toename van 59.000 mensen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
de mobiliteit onder marketeers is drie keer zo hoog als onder installateurs en onderhoudstechnici
Meer mensen vinden dus werk en meer mensen besluiten te veranderen van werkgever. Het totale aantal baanwisselingen is in werkelijkheid zelfs nog hoger, omdat er natuurlijk ook mensen zijn die meerdere keren van werkgever wisselen. Wel zijn er grote verschillen per vakgebied. Zo is de dynamiek onder marketeers (26,1%) drie keer zo hoog als onder technici in de installatie, reparatie en onderhoud (8,7%).
#4. Veel mensen zoeken actief een andere baan
Een andere indicator voor krapte is de arbeidsmarktactiviteit, oftewel: hoe actief zijn mensen aan het zoeken? Per vakgebied kan dit sterk verschillen. Zo blijkt het aandeel actief werkzoekenden onder chauffeurs bijvoorbeeld relatief laag (7,9%). Dat betekent dat werkgevers in deze sector veel moeite moeten doen om hun doelgroep te bereiken en hun campagnes ook zullen moeten richten op de latente doelgroep (mensen die openstaan voor (ander) werk, maar niet actief jobboards bekijken).
Er zijn nu meer latente baanzoekers (46,0%) dan mensen die zeggen geen (ander) werk (42,7%) te zoeken
Het aantal latente baanzoekers in Nederland is tegenwoordig sowieso groot. Met een aandeel van 46,0% is de groep momenteel zelfs groter dan de groep die zegt helemaal niet op zoek te zijn naar (ander) werk (42,7%). De groep actief zoekenden (11,4%) lijkt in dat opzicht misschien klein, maar behelst nog steeds zo’n 955.000 mensen.
#5. Tekort aan talent wordt steeds breder gevoeld
Dat het sentiment onder werkenden zo positief is, heeft natuurlijk ook wel een oorzaak. Het tekort aan personeel haalt inmiddels ook vrijwel dagelijks de krant. Of het nou gaat om de logistiek, waar sprake is van een ‘zeer krappe arbeidsmarkt‘, of om de horeca, waar het personeelstekort groei in de weg zit, of om Alliander en Stedin, die vrezen dat het personeelstekort de energietransitie afremt: elke dag is er wel weer een andere sector die de noodklok lijkt te luiden.
Niet zo gek dus dat steeds meer werkgevers aangeven moeite te hebben om vacatures in te vullen, zoals ook blijkt uit de recente Talent Shortage-rapportage van Manpower.
Toch vinden we ook in dit onderzoek nog een lichtpuntje. Het onderzoek is in 43 landen uitgevoerd. Héél opvallend: Nederland is daarbij nummer 4 in landen waar het tekort het mínst gevoeld wordt (na China, Engeland en Ierland). In landen als Polen, Griekenland, Turkije en Roemenië geven verhoudingsgewijs ruim twee keer zoveel werkgevers aan moeite te hebben de juiste mensen voor hun vacatures te vinden. Dan valt het hier blijkbaar dus nog mee…