Een recruitmentsite die een voorbeeld voor velen kan zijn (en toch nog veel kan verbeteren)

Bas van de Haterd Op 12 oktober 2018
Gem. leestijd 5 min 1708x gelezen
Deel dit artikel:
Een recruitmentsite die een voorbeeld voor velen kan zijn (en toch nog veel kan verbeteren)

Bij digitale mediabureaus mag je wel iets verwachten als het om een recruitmentsite gaat. Die van de Greenhouse Group is dan ook een voorbeeld voor velen. Maar waarom zo weinig nuttige informatie voor de kandidaat?

Waarschijnlijk heb je nog nooit van de Greenhouse Group gehoord. Dat gold in elk geval voor mij, totdat ik gewezen werd op hun nieuwe wervingssite. Het gaat om een digitaal mediabureau uit Eindhoven, onderdeel van het grote GroupM-netwerk. En ja, wat denk je dan? Een nieuwe website van een organisatie die met 350 mensen aan ‘consumer friendly marketing’ doen: dat legt de lat hoog voor een ‘applicant friendly recruitmentsite’, toch? Vandaar: de proef op de som. Hoe kandidaatvriendelijk is deze nieuwe site?

Homepage: over nagedacht

De homepage begint met één vraag: waar blink jij in uit? Het is in ieder geval duidelijk dat ze één ding centraal zetten: het vinden van die baan, die vacature die bij je past. Daar houd ik van. Ook is het een uitdagende propositie, want ‘Waar blink jij in uit?’ is echt wel een andere vraag dan: wat voor baan zoek je? Het is ‘lekker anders’. Alleen, de vraag is nu even: hoe werkt dit?

greenhouse group

Als ik een competentie intik, zoals ‘schrijven’, krijg ik 0 vacatures. Terwijl ze toch ook plek hebben voor een content manager, waarbij in de vacature duidelijk staat dat je pakkende teksten moet kunnen schrijven. De vraag is dus niet waar je in uitblinkt, helaas. De vraag is dus toch weer: wat voor baan zoek je? Dan werkt het systeem trouwens ineens erg goed. Het systeem vult de zoekopdracht aan, zowel met openstaande vacatures als met vakgebieden. Werkt prettig, werkt goed.

greenhouse group voorbeeld

De rest van de hompepage geeft op een mooie, visuele manier goede informatie met elke keer opnieuw een call to action: hup, naar die vacatures. Daar is over nagedacht. Dat is hoe het hoort. En ja, dat is applicant friendly, want als werkzoekende ben je natuurlijk maar naar één ding op zoek, een baan.

greenhouse group voorbeeld

Ook lekker zijn de leuke feitjes, zoals de gemiddelde leeftijd (30), het aantal gamers (47%) en het aantal verschillende nationaliteiten (17).

screenshot greenhouse voorbeeld

Vacature-overzicht: niet veel informatie

Het vacature-overzicht geeft niet heel veel informatie. Dat kan beter. De functietitel, ervaring en opleidingsniveau. En dan moet je bij ervaring ook nog zelf inschatten wat ze bedoelen met ‘young professional‘, wanneer zou je daar niet meer voor in aanmerking komen? Ik geef toe: de locatie hoeft er niet per se bij, want dat is altijd: Eindhoven. Maar ik zou toch wel willen weten wat bij Greenhouse een Online Marketer Affiliates doet (is dat trouwens geen marketeer?). En als je dan echt applicant friendly wil communiceren, zet er dan ook bij hoeveel hij of zij ongeveer gaat verdienen.

greenhouse vacatureoverzicht

Vacature: opmaak fantastisch, maar weinig vriendelijk

Over naar de vacature zelf dan. Die is qua opmaak weer fantastisch. Mooi in beeld gebracht, visueel super. Goed gedaan.

greenhouse

Inhoudelijk vind ik de vacature echter zwak. Het aanbod bestaat uit kreten als ‘Persoonlijke ontwikkeling’, ‘te gekke arbeidsvoorwaarden’ en ‘focus op gezondheid’. Zulke kreten zijn zonder uitleg of verdere diepgang natuurlijk volstrekt inhoudsloos en inwisselbaar. Dat kan ik niet bepaald applicant friendly noemen, al ziet het er leuk uit.

De sollicitatieprocedure die ze visueel in beeld brengen laat wat mij betreft ook te wensen over. Ik geef toe: het wordt duidelijk dat er specifieke onderdelen inzitten zoals een analytische test (waarbij ik me afvraag of die voor elke functie nodig is) en een meeloopdag. Maar opmerken dat je een screening doet, zonder aan te geven hoe lang deze duurt, of ‘een kennismaking’ noemen zonder aan te geven met wie en waarom, dat vind ik toch wat beperkt qua informatievoorziening.

greenhouse

Wel weer heel mooi is dat ze het team voorstellen in de vacature. En dat op, wederom, een visueel aantrekkelijke manier.

greenhouse

Ook de ‘gerelateerde vacatures’ zijn goed opgemaakt. Die vacatures zijn dan trouwens van heel GroupM, hoewel dat niet duidelijk aangegeven wordt. Het is wel slim gedaan; je probeert dus de kracht van al je merken te bundelen door kandidaten met elkaar te delen. Ik heb wel mijn twijfels bij de matching, als ik eerlijk ben. Als ik naar een junior functie kijk en ik krijg als ‘gerelateerde functies’ twee professionalfuncties die ook nog een andere focus binnen de online marketing hebben, vraag ik me sterk af hoe gerelateerd dit is.

Solliciteren: wél kandidaatvriendelijk

De sollicitatiepagina is overigens simpel, to the point, ja, die kun je oprecht applicant friendly noemen. Prima, geen commentaar op.

greenhouse

De alert: slim gedaan

Extra aandacht wil ik nog even vestigen op de alertservice. Vooral het onderste stukje vind ik opvallend. Naast een alert voor een vacature krijgen kun je namelijk ook uitgenodigd worden voor een van hun inhoudelijke meetups. Dat is slim. Daarmee bouw je een talentpipeline waar je mee verder kunt.

greenhouse alert

Conclusie: mooi, maar niet transparant

Conclusie: de site is visueel erg aantrekkelijk. Daarin is het echt een voorbeeld voor velen. De site zit ook slim in elkaar. Er zijn overal duidelijke links gemaakt naar de vacatures en die vacatures zijn ook mooi opgemaakt.

‘voor een echt kandidaatvriendelijke website verwacht ik wel iets meer te horen dan een paar loze kreten’

Inhoudelijk is het echter niet transparant en voor een oprecht kandidaatvriendelijke website verwacht ik toch wel iets meer te horen dan loze kreten als ‘te gekke arbeidsvoorwaarden’ en ‘focus op gezondheid’ of ‘persoonlijke ontwikkeling’. Als je zoiets noemt, moet je daar ook inhoud aan geven. Daar is dus nog veel te winnen.

Over de auteur

bas van de haterd

Bas van de Haterd is onder meer organisator van Digitaal-Werven, waarvoor hij al 12 jaar de recruitmentwebsites van de grootste en bekendste organisaties van Nederland onderzoekt.

Op 1 november wordt op het evenement weer de jaarlijkse award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring van Nederland uitgereikt. Dit is de laatste van een serie van 7 reviews van recente recruitmentsites.

Op 16 oktober is Bas ook een van de sprekers op het Werf& Selectie Jaarcongres. Aanmelden kan nog, en wel hier.

Deel dit artikel:

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners