‘Eigen recruiter kan beloftes aan kandidaat veel beter waarmaken dan externe’

Peter Boerman Op 25 oktober 2016
Gem. leestijd 2 min 844x gelezen
Deel dit artikel:
‘Eigen recruiter kan beloftes aan kandidaat veel beter waarmaken dan externe’

Beloftes aan de kandidaat waarmaken? Een corporate recruiter is daar veel beter in dan iemand van een bureau, stelt Lia de Kruif.

Niet gek dus dat steeds meer bedrijven werken met eigen recruiters, en de externe partijen links laten liggen, aldus de Talent Acquisition Manager bij RES.

Te veel gedreven door winstbejag

lia de kruif corporate recruiterExterne recruiters zijn volgens haar te vaak gedreven door winstbejag. ‘Zij willen zo snel mogelijk een vacature vervullen en hun (riante) bonus opstrijken. Het komt in de praktijk regelmatig voor dat een bureau dat het ene jaar een kandidaat bij een bedrijf heeft geplaatst, dezelfde kandidaat een jaar later weer benadert om ergens anders te komen werken.’

Agressieve methoden te lijf

‘Opdringerige headhunters’ en ‘agressieve methoden’, zegt ze, bezorgen de branche een slechte naam. ‘Niet alleen de organisatie is de dupe van dit winstbejag – zij moeten immers opnieuw naar iemand op zoek –, ook kandidaten hebben er last van.’  Hun belangen sneeuwen onder bij het belang van de bonus, denkt ze. ‘De kandidaat wordt dan allerlei beloftes gedaan, maar die worden in de praktijk niet of nauwelijks waargemaakt.’

‘veel Bedrijven zien in dat een interne recruiter zichzelf snel terugverdient’

De corporate recruiter kan het wél waarmaken

Als corporate recruiter heb je daar allemaal geen last van, aldus De Kruif. ‘Veel bedrijven beginnen in te zien dat een interne recruiter zichzelf snel terugverdient’, zegt ze. En niet alleen de kosten spelen daarbij volgens haar een rol. ‘De eigen recruiter heeft het belang bij het bedrijf liggen, en kan daardoor veel beter waarmaken wat de kandidaat beloofd wordt. Enerzijds door precies te weten welke beloftes hij of zij kan doen die de organisatie ook kán waarmaken, anderzijds door erop toe te zien dat die beloftes ook daadwerkelijk waargemaakt worden. Gebeurt dit niet, dan is de kandidaat namelijk ook zo weer vertrokken.’

‘Worden beloften niet waargemaakt, dan is de kandidaat ook zo weer vertrokken’

Een halve dag meedraaien als pluspunt

De toegevoegde waarde van de corporate recruiter begint volgens De Kruif al bij het aannameproces. ‘Potentiële werknemers bij R&D draaien bij ons bijvoorbeeld een halve dag mee met hun toekomstige team. Ze krijgen ook een case voorgeschoteld. Zo proberen we meteen meer betrokkenheid te realiseren. Dat lukt je minder goed met de online tests die veel andere bedrijven en externe headhunters hanteren. En het zorgt tegelijk ervoor dat ik kandidaten kan geven wat ik hen beloof.’

De auteur, Lia de Kruif, is Talent Acquisition Manager EMEA bij RES. Als bureaurecruiter een tegengeluid laten horen? Schroom niet te mailen of in het veld hieronder te reageren!

Credit foto boven

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners