
Kandidaten die in een elevator pitch duidelijk kunnen uitleggen wie ze zijn als persoon, welke successen ze hebben behaald en welke vaardigheden ze bezitten, komen het verst bij sollicitaties.
Zo’n elevator pitch is zelfs belangrijker dan de mate van werkervaring, blijkt uit nieuw onderzoek van LinkedIn, uitgevoerd door Censuswide, onder bijna 400 HR-beslissers.
Offline én online indruk
Voor ruim de helft van de ondervraagden geldt daarbij dat de indruk die een sollicitant online maakt, minstens even belangrijk is als de offline indruk. Heeft een kandidaat bijvoorbeeld een leeg LinkedIn-profiel, dan geeft 44% van de HR-professionals hem of haar minder kans op succes in een sollicitatieprocedure. Van de ondervraagden zegt verder 38% regelmatig beslissingen te baseren op iemands online persoonlijkheid.
Kort CV graag
De HR-professionals zeggen een kort en bondig persoonlijk CV of online profiel en elevator-pitch te waarderen. Maar liefst 78% vindt het belangrijk om te kunnen afleiden wat voor type persoon er schuilgaat achter een tekst. Ook kandidaten die duidelijk communiceren over behaalde successen, worden door 76% van de HR-professionals hoger gewaardeerd.
Liever creatief
Daarnaast zegt 87% van de respondenten het belangrijker te vinden om te weten wat voor type de kandidaat is en welke vaardigheden hij of zij bezit, dan wat die persoon aan werkervaring heeft opgedaan. Ruim twee derde (69%) leest dan ook liever een creatieve samenvatting met bijvoorbeeld toekomstdromen dan een droge opsommingslijst met vorige werkgevers.
69% leest liever een creatieve samenvatting met toekomstdromen dan een droge opsommingslijst met vorige werkgevers
Eerste indruk
’Een eerste indruk maak je maar één keer’, aldus Anoek Eckhardt (LinkedIn). ’Tegenwoordig vindt die eerste indruk heel vaak online plaats. 6 op de 10 HR-professionals checkt áltijd hoe een potentiële kandidaat online uit de verf komt.’
Foto via Flickr.com