Employee branding van GDF SUEZ groot succes

Peter Boerman Op 20 september 2013
Gem. leestijd 2 min 2826x gelezen
Deel dit artikel:
Employee branding van GDF SUEZ groot succes

Energieproducent en -leverancier GDF SUEZ heeft bij de recente reorganisatie gekozen voor een revolutionaire aanpak. ‘De menselijke maat’ stond centraal en de organisatie zette zich actief in om het toekomstperspectief te vergroten van collega’s die de organisatie moesten verlaten. In het project speelde recruitment een belangrijke rol. Lees hier over de verrassende resultaten.

Medewerkers centraal

In het meest recente Werf& magazine besteedden we er uitgebreid aandacht aan: GDF SUEZ koos bij hun reorganisatie voor het ‘branden’ van hun medewerkers in de markt en het verstevigen van hun arbeidsmarktperspectief. Dit keer stond in de arbeidsmarktcommunicatie dus niet het werkgeversmerk centraal, maar vormden de medewerkers het uitgangspunt. Op initiatief van recruitment werd een portal gecreëerd waar de huidige medewerkers van GDF SUEZ en potentiële werkgevers elkaar konden vinden. Een site met twee invalshoeken: ‘Ik werk bij GDF SUEZ’ en ‘Ik zoek bij GDF SUEZ’. Bekijk hier meer over de ‘making of‘ van de campagne.

Actief

De energieleverancier heeft zich actief ingezet om de kansen van hun medewerkers op een nieuwe functie te vergroten. Zo gingen zij zelf op zoek naar werkgevers die geschikte functies beschikbaar hadden voor GDFSUEZ-personeel. Aan de andere kant werd de medewerkers de gelegenheid geboden om zelf hun arbeidsmarktkansen te vergroten. Onder andere door het aanbieden van social media adviezen, sollicitatietrainingen en persoonlijke begeleiding.

Tweederde werknemers is benaderd

Het initiatief mag met recht een succes worden genoemd. Door werknemers is de campagne ‘Ik werk bij/Ik zoek bij GDF SUEZ gewaardeerd met het rapportcijfer 8,3. Maar liefst 101 organisaties hebben deelgenomen aan het project en zij hebben gezamenlijk 1.410 maal interesse getoond in een werknemer van GDF SUEZ. Maar liefst 67% van de werknemers is benaderd voor een baan en 10% heeft daadwerkelijk een functie geaccepteerd bij een van de deelnemende organisaties.

Inspireren

Een van de drijvende krachten achter het project was Marcel Brilman, corporate recruiter van GDF SUEZ. “Ik ben enorm tevreden met het resultaat. Een reorganisatie is niet niks en om dan een 8,3 als waarderingscijfer te krijgen, daar ben ik echt trots op. In dit project heb ik helemaal vanuit mijn passie kunnen werken: “mensen met elkaar verbinden”. Ik hoop dat we hiermee ook andere werkgevers kunnen inspireren. Ik geloof heilig in het delen van kennis en ervaring, dus als je met me wilt sparren, neem gerust contact met me op. ”

Werf& zoeken en vinden

Een uitgebreid artikel over het inspirerende initiatief van GDF SUEZ vind je in Werf& zoeken en vinden die in juli jl. uitkwam. Deze kun je bestellen in de Werf& shop.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners