Home Arbeidsmarktcommunicatie Employer branding in 10 seconden: hoe Snapchat je vooruit kan helpen

Employer branding in 10 seconden: hoe Snapchat je vooruit kan helpen

1.045 keer
0

Snapchat lijkt op het eerste gezicht misschien niet de meest geëigende tool voor arbeidsmarktcommunicatie, maar wie zich erin verdiept, ontdekt toch ongekende mogelijkheden.

Snap jij het? Waarom een groeiend aantal van 500.000 jongeren tussen de 15 en 19 jaar in Nederland dagelijks geboeid zijn door een app waarmee ze communiceren met hun vrienden via foto’s en video’s die maximaal 10 seconden te bekijken zijn om daarna voorgoed te verdwijnen?

Fun en ongescript

Vraag het jongeren en zij zullen je verschillende redenen geven. Voornamelijk is Snapchat ‘fun’ vanwege de besloten vorm van communiceren, het gemak van contentcreatie, het gevoel van ‘exclusiviteit’ en het ruwe en ongescripte karakter van de snaps.

snapchat algemeen

Van Nike tot de NOS

Maar waar jongeren samenkomen, is de commercie nooit ver weg. Organisaties als Nike, de NOS, Vodafone en GE ‘snappen’ er inmiddels dan ook al lustig op los, en ook festivals als Rock Werchter gebruiken het medium om te communiceren met bezoekers en een sfeerimpressie te geven aan thuisblijvers.

Even achter de oren krabben

Nu is een paar seconden vaak al genoeg om een nieuw model sneaker of het gevoel van een biertje in de zon duidelijk te maken, maar hoe zit dat met een baan? Als je als werkgever al sociale media gebruikt voor je employer branding en recruitment, doet de inzet van Snapchat je vast even achter de oren krabben.

Snackable content

Binnen Snapchat draait alles namelijk om ‘snackable’ en ‘instant’ content. En omdat alles zich binnen de mobiele app afspeelt, word je ertoe gedwongen je verhaal tot de absolute kern te reduceren, en moet je 1 persoon tot ‘Snapchef benoemen. Of de company phone als een ware ‘GielMobiel van hand tot hand laten gaan binnen je bedrijf.

‘je moet je verhaal tot de absolute kern reduceren, en 1 persoon tot ‘Snapchef benoemen

Geen succesformule

Toch kan het lonen deze hobbels te nemen, want Snapchat is uitermate geschikt voor visual storytelling. Hoe je het medium inzet hangt uiteraard af van jouw precieze doelen, doelgroep en strategie, en er is ook geen bewezen formule voor succes. Het is vooral proberen, leren, ervaring opdoen en bijsturen.

Jongeren nog beter leren kennen

Twee van onze opdrachtgevers, het ministerie van Defensie en McDonald’s, hebben inmiddels een Snapchat-account opgezet om hun jongere doelgroep te bereiken en nog beter te leren kennen. Hoe dat werkt? Eerst maar even kijken naar Defensie.

snapchat defensie

Geschikt medium

De wervingsdoelgroep van Defensie is zeer breed en divers. Campagnes richten zich vaak op jongeren van 17 tot 28 jaar, en daarnaast is er nog de VeVa-opleiding gericht op laatstejaars vmbo-leerlingen van 15 en 16 jaar. Die doelgroep maakt Snapchat een geschikt medium voor Defensie. Bovendien past het binnen de social strategie om deze jonge doelgroep te bereiken en te betrekken in de wereld van Defensie.

Snap-stories

In de praktijk wordt dat ingevuld door met enige regelmaat snap-stories te delen van de evenementen die Defensie organiseert. Doel is om de unieke wereld van Defensie naar buiten te brengen, beleving te creëren en de rijkheid aan vakgebieden duidelijk te maken. Deze content wordt gewaardeerd, gezien het groeiend aantal volgers en een gemiddeld aantal views van 1.500 per snap. Er is gekozen voor een organische groei van het account door crosschannel-promotie. (Vind het account via username: werkenbijdef.)

snapchat mcdonald's

McDonald’s

Het andere voorbeeld dan: McDonald’s. Voor haar crew zoekt het ketenrestaurant vooral 15- en 16-jarige havisten en vwo’ers. Omdat die vaak nogal wat vooroordelen hebben ten aanzien van een ‘McJob’ willen we laten zien wat werken bij McDonald’s echt inhoudt, met als kernwoorden fun, leerzaam en flexibel. Resulterend in de boodschap: ‘Werken bij de Mac. Helemaal niet gek!’

Kickstart

McDonalds heeft ervoor gekozen om zijn Snapchat-account een kickstart te geven met een activatiecampagne. Een crewlid van McDonald’s deelt korte items over zijn werk en activiteiten binnen het bedrijf. Tussen deze verhalen worden letters doorgegeven, die een speciale wincode opleveren. Wie deze als eerste invult op de recruitmentsite maakt kans op een leuke prijs. Met deze aanpak wist het bedrijf in slechts 4 dagen tijd al ruim 1.000 Snapchatters aan zich te binden. En de actie loopt gewoon door (username: helemaalnietgek).

snapchat helemaal niet gek

Onwennig of kinderachtig

Dat Snapchat verder groeit, staat volgens mij vast. En ook al voelt het in het begin misschien wat onwennig (of zelfs kinderachtig); het is slim om nu alvast ervaring op te doen en te leren. Was het niet Steve Jobs die riep: ‘Stay hungry, stay foolish’?

Dit blog is geschreven door Vincent Rietveld, digital marketing manager bij Maximum. Zelf ook al (goede) recruitment-ervaringen met Snapchat? Deel ze gerust in het reactieveld!

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here