Organisatiewaarden basis van employer branding

Redactie Op 03 november 2011
Gem. leestijd 2 min 3049x gelezen
Deel dit artikel:

Op de Performa-beurs bleek weer dat HR- en communicatieafdelingen vaak geen beste vrienden zijn. Communicatieprofessionals wezen de stugge HR-professionals aan als schuldige. HR-professionals vonden dat de socialemediaverslaafde communicatiemensen de kloof veroorzaken.  

Verzoenen

Deze kloof is een belemmering. Zoals we al eerder opmerkten, kunnen HR en Communicatie elkaar namelijk goed gebruiken bij het scheppen van een sterk employer brand. Een middel om het werkgeversmerk te versterken en de HR- en Communicatieafdeling te verzoenen, is het opstellen van een redactionele huisstijl. Daarin leg je afspraken vast over alle mogelijke tekstuele uitingen van een organisatie. Duidelijkheid over de juiste woorden draagt namelijk bij aan een herkenbaar, succesvol employer brand en ondersteunt de mission statement van een organisatie en zijn medewerkers. Zowel de HR- als de Communicatieafdeling plukken hier de vruchten van.

Toch hebben de meeste organisaties wel een visuele, maar geen redactionele huisstijl. Jammer, want met een goede redactionele huisstijl draagt een organisatie op drie manieren bij aan een sterk employer brand.

1.  Communicatie = consequent

Op Performa vertelde een recruiter bijvoorbeeld dat in veel organisaties geen twee vacatureteksten qua vorm en taalgebruik hetzelfde zijn. Aan de hand van afspraken uit een redactionele huisstijl wordt communicatie helder, uniform en consequent. Organisatiebreed gebruikt iedereen dezelfde afkortingen, hoofdletters en interpunctie. Elke tekst ziet er hierdoor uniform en herkenbaar uit, onafhankelijk van de afdeling of medewerker die de woorden op papier zet. Een waardevolle bijdrage.

2. Communicatie = doelgericht

Een redactionele huisstijl legt ook vast hoe de juiste doelgroep bereikt moet worden. Spreekt de organisatie lezers aan met het formelere ‘u’ of een informeler ‘jij’? Daarnaast is er in een redactionele huisstijl aandacht voor leesniveau, zinslengte en tekststructuur. Een prestatiegericht bedrijf schrijft kort, vlot en to-the-point. Een kennisorganisatie daarentegen, neemt liever de tijd voor verdieping en uitweiding. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens de (vacature)teksten van NWO en Blue Stone met elkaar.

3. Communicatie = merkgeladen

Met de juiste tekst kan het employer brand sterker worden. Idealiter komt namelijk tussen de regels door de identiteit en aard van de organisatie naar voren. Hier komt de ‘mensen- en organisatiekennis’ van de HR-afdeling bij uitstek van pas. Wie werken er bij de organisatie? Wat is de gedeelde identiteit van de medewerkers? Jonge, hippe werknemers in een ict-bedrijf hebben immers andere waarden dan een groep ervaren financiële consultants.

Samenwerken

Voor alle communicatie is het tegenwoordig cruciaal dat ze geloofwaardig is. Ze moet echt zijn en passen bij de organisatie. Bij de externe communicatie en arbeidsmarktcommunicatie toont de organisatie zo direct zijn beste gezicht. Intern versterkt merkgeladen communicatie de gezamenlijke merkbeleving. Het motiveert en bindt de medewerkers. Opnieuw hebben HR en Communicatie elkaar nodig. Zonder socialemediaverslaafden kan HR nooit nieuwe medewerkers werven. En zonder nukkige P&O’ers ontdekt Communicatie niet wat er leeft bij medewerkers.

White paper

Met een redactionele huisstijl sla je de brug tussen de afdelingen. Jitse Talsma en Olaf van Tilburg (Ravestein & Zwart) hebben daarom de methodiek ‘Van waarden naar woorden’ ontwikkeld. Meer weten? Lees dan hier het uitgebreide white paper ‘Van waarden naar woorden’ met alles over de verbinding tussen Employer brand, taalgebruik en versterking van het werkgeversmerk.

Deze bijdrage is geleverd door de redactie van het HR-Communicatie Netwerk ( www.hr-communicatie.nl).

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners