Employer branding topprioriteit bij experts arbeidsmarktcommunicatie

Peter Boerman Op 14 september 2015
Gem. leestijd 3 min 1760x gelezen
Deel dit artikel:
Employer branding topprioriteit bij experts arbeidsmarktcommunicatie

Talent verleiden om te solliciteren is dit jaar een grotere prioriteit dan het vinden en het bereiken van talent.

Dat zeggen de 135 experts in arbeidsmarktcommunicatie die zijn ondervraagd voor de meest recente editie van de Stand van Werven, een onderzoek naar de stand van zaken en trends in het vakgebied.

swv amc hoge ogen

Vasthouden ook belangrijk

Opvallend genoeg zeggen de arbeidsmarktcommunicatiespecialisten ook dat ze zeer veel belang hechten aan het vasthouden van talent, toch van oudsher niet de eerste prioriteit van deze extern gerichte vakspecialisten.

swv amc aannames

Paradox: minder huidige medewerkers

Waar de AMC-specialisten aan de ene kant ‘talent vasthouden’ als topprioriteit omschrijven, zien ze de eigen huidige medewerkers paradoxaal genoeg wel iets minder als wervingskanaal dan vorig jaar, al is de daling licht. Ook onder deze groep vakgenoten is LinkedIn overigens favoriet, net als onder de ondervraagde recruiters. Wel is het verschil met andere kanalen niet zo groot.

swv amc prios

Eerst vacatures, dan pas eigen vak

Gevraagd naar de belangrijkste prioriteiten om in een goed blaadje bij de directie te komen, geven de ondervraagde arbeidsmarktcommunicatiespecialisten níet hun eigen vak aan. Vacatures vervullen – de korte termijn dus – is voor hen de hoogste prioriteit.

svw top10

Het liefst bij Philips

Gevraagd naar hun favoriete werkgever kiezen de AMC-specialisten voor de ‘grote namen’: Philips, Shell, KLM, ING en de Rabobank. Ook Defensie, een jarenlange opvallende big spender in arbeidsmarktcommunicatie, staat bij velen op het verlanglijstje, net als typische internetspelers als Coolblue, Google, Bol.com en Booking.com.

swv amc wat brengt 2015

Harde cijfers

Gevraagd naar hun verdere verwachtingen voor 2015 zien we dezelfde prioriteiten als bij de andere ondervraagde beroepsgroepen: LinkedIn enerzijds, employer branding anderzijds. En de inzet van analytics: AMC-specialisten willen hun bijdrage kennelijk graag inzichtelijk maken met harde cijfers. Ook bij hen zijn bureaus echter de gebeten hond: de paar overgebleven in employer branding gespecialiseerde bureaus mogen hun borst wel natmaken, als we deze respondenten mogen geloven.

stand van werven coverMeer lezen?

Lees hier meer over ‘De Stand van Werven door Recruiters in 2015′ of download meteen het hele rapport.

Ook met employer branding aan de slag?

Leer tijdens de tweedaagse Bootcamp Employer Branding op 1 en 2 oktober 2015 hoe u het employer brand van uw organisatie naar een hoger plan kan tillen. Met een kleine groep deelnemers gaat u in een informele sfeer actief aan de slag met uw eigen werkgeversmerk. Korte theorieblokken worden afgewisseld met cases en werksessies waarin u werkt aan uw eigen employer-brandstrategie.

Meer over de Stand van Werven?

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners