Employer branding trekt toptalent aan

Peter Boerman Op 11 juli 2013 Gem. leestijd 2 min5307x gelezen
Deel dit artikel:
Employer branding trekt toptalent aan

Bedrijven die meer investeren in hun werkgeversmerk (employer branding) zijn succesvoller in het aantrekken en binden van werknemers die boven verwachting presteren (outperformers). Dat blijkt uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2013 dat deze week is gepubliceerd. Verder blijkt uit het onderzoek dat een te hoge werkdruk van het recruitmentteam ertoe leidt dat er meer werknemers aangenomen worden die de organisatie snel weer verlaten.

12 procent is outperformer

Het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2013 is gehouden in de periode van november 2012 tot en met begin februari 2013, op initiatief van NRC Carrière, Intelligence Group, Compagnon, Carerix en Labor Redimo. Er deden 164 organisaties mee. Het onderzoek wijst uit dat 12% van de nieuwe aannames betiteld kan worden als outperformer. Bedrijven die naar verhouding een groter het deel van het recruitmentbudget besteden aan het laden en communiceren van het werkgeversmerk halen meer toptalent uit de markt. Verder toont het onderzoek een positief verband aan tussen de werkdruk van een recruitmentafdeling en het personeelsverloop binnen een organisatie. Het blijkt dat een zwaar belaste recruitmentafdeling meer misfits maakt, maar niet meer bad hires.

Waardevol startpunt voor recruitment

Het boek ‘Recruitmentkengetallen 2013’, met alle onderzoeksresultaten, is deze week feestelijk gelanceerd tijdens het Event Recruitment Kengetallen. Gastvrouw van het event was Eline Pinkse, Director Recruitment & Employer Branding KPN. Ook Frank Roders, directeur van HR-dienstverlener Compagnon, en Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group waren aanwezig en praatten de bezoekers bij over de arbeidsmarkt, het onderzoek en de resultaten. Mirjam Vollering, docent bij NCOI en voormalig Manager Recruitment bij onder meer Aegon, KPMG en KPN gaf een presentatie over het sturen met kengetallen. Vollering: “Binnen HR wordt doelgericht werken steeds belangrijker. Ken- en stuurgetallen worden gebruikt voor doelstellingen, als voortgangsinstrument en als vergelijking. In die zin biedt het onderzoek indicaties ter vergelijking. Niet meer en niet minder. Je zult verschillen vinden met je eigen organisatie, bijvoorbeeld in definities. Wie zich dat realiseert heeft een waardevol startpunt.” Kijk hier voor de slideshares van de presentatie.

Een ander onderzoek over inleenkengetallen loopt nog. De resultaten daarvan worden later dit jaar gepubliceerd. Het boek ‘Recruitmentkengetallen 2013’ is te verkrijgen via onze shop.

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
RecruitNow
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.