Home Nieuws En dit zijn de winnaars van 2018 (volgens experts)

En dit zijn de winnaars van 2018 (volgens experts)

1.103 keer
0

December is terugbliktijd. Wie kunnen we aanmerken als verliezer van het jaar? En wie als de winnaars? In een korte serie kijken we de komende weken samen met experts uit het veld terug op het afgelopen jaar. Vandaag: de winnaars van 2018.

Winnaars waren er veel in 2018. Natuurlijk de winnaars van onze eigen Werf& Awards: ErasmusMC, die tot een integrale recruitmentcampagne kwam en Jobsrepublic,die I-SEC hielp met het werven van honderden beveiligers voor Schiphol, wonnen de hoofdprijzen. Het Reinier de Graaf Gasthuis, bekend van het spreekuur voor afgewezen sollicitanten, en de Rijksoverheid met hun gezamenlijke ICT-stagebureau mochten de publieksprijzen in ontvangst nemen. CBS-recruiter Tamara Rood werd verkozen tot meest invloedrijke recruiter van het jaar. Maar ook in Temper zien we een titelhouder met hun online marktplaats voor met name horeca.

De mens staat centraal

Wie zijn de winnaars volgens de experts? Naast verliezer is de kandidaat blijkbaar óók een winnaar. Anouk Kon, ziet hierin drie trends voor komend jaar: ‘In 2019 zien we dat artificial intelligence het wervingsproces steeds menselijker zal maken.  AI kan helpen de bias uit het proces te halen en zorgen voor een laagdrempeliger proces. Ook kan AI ingezet worden om een bredere, vaak kwalitatief betere set skills te selecteren.

Branding wordt hoofdprioriteit’

Branding wordt hoofdprioriteit. Het gaat dan vooral over het eerlijke beeld van je brand en je missie. Tenslotte is een laagdrempelig proces in een kandidaatgedreven markt belangrijk. Zet de kandidaat echt centraal, houd het proces kort en bovenal: optimaliseer het voor mobiel gebruik.’

Een belangrijke groep zijn de millennials. Het is volgens Annelies Graafland essentieel om hen te begrijpen. Hieronder in ieder geval een voorbeeld van hoe het níet moet.

Hoe doe je het dan wel goed? Durf te investeren in people, product & process: dit zijn volgens René Bolier de magische ingrediënten voor succes.

Employer brand nog steeds belangrijk

Anouk Kon stipte het al aan: ook employer branding staat nog steeds hoog in het vaandel afgelopen jaar. Bedrijven die laten zien dat je een bedrijf bouwt rondom je mensen en zich als bedrijf ook druk maken om wat je toevoegt aan de maatschappij, hebben het goed begrepen volgens Matthijs Verburg.

Dat onderscheidend zijn zit hem ook in de inhoud. André Polderman: ‘Winnaars zijn de (met name uitzend-)organisaties die durven te investeren in integrale oplossingen om sneller, beter en slimmer dan de rest te kunnen werken en daarmee onderscheidend te kunnen zijn in een markt die telkens krapper wordt qua vraag en aanbod.’

‘Hagelschutters zijn passé, snipers zijn de winnaars van 2018′

Jeroen Moerenhout vat het allemaal duidelijk samen: ‘Hagelschutters zijn passé, snipers zijn de winnaars van 2018.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here