En weer een hotel dat opvallend werft: Conscious Hotels

Peter Boerman Op 24 augustus 2015
Gem. leestijd 3 min 1892x gelezen
Deel dit artikel:
En weer een hotel dat opvallend werft: Conscious Hotels

Het zijn niet altijd de grootste bedrijven die creatieve wervingsmethoden laten zien. Zo zette de duurzame hotelketen Conscious een cartoon in om een nieuw Head of Operations te vinden. Met als resultaat: 4 keer zoveel sollicitanten als bij vergelijkbare vacatures.

Het Amsterdamse hotel V kwam vorig jaar al met een opvallend recruitmentfilmpje, en het Rotterdamse Nhow-hotel ging er met een flink aantal Magneten vandoor. En nu is het weer de kleine Amsterdamse hotelketen Conscious die de aandacht trekt.

Hallo, ik ben Conny

conscious_conny_color_groene achtergrondZo is er online karakter Conny, een strenge doch humorvolle dame, die sollicitanten vertelt dat er geen foto’s van zielige panda’s aan de muren hangen van het hotel, en dat ze geen chill-out hebben voor konijnen gemaakt van gerecyclede drums. ‘Dat is een mythe’.

Functieomschrijvingen

De functieomschrijvingen, zoals die voor de Super Host, zijn minder grappig (bedoeld), al zit hier ook wel eens een grapje in, dat in elk geval onderscheidend werkt (zoals de functie-eis: Not afraid to talk. Not on market guy volume though).

Head of Operations

En die toon houden ze aardig vol in hun hele wervingsproces. Zoals eind 2014, toen de zoektocht naar een Head of Operations begon. De beide partners van de hotelketen, Marco Lemmers en Sam Cohen, besloten op dat moment bijvoorbeeld een karikatuur van zichzelf online te zetten, met een paar komisch geformuleerde kernbeschrijvingen als:

  •    Top dog of operations (Rooms + F&B)
  •    Team coach, people developer, pimp our staff kinda person
  •    Wants to save the planet, but no sustainability door bitch
  •    Positive motivator and tough cookie if need be
  •    Mid-life, without the crisis

‘De vacature  was bedoeld om de juiste mensen aan te trekken die passen binnen ons verhaal en onze humor delen’, aldus Lemmers. Met resultaat: sociale media pikten het op. ‘En we ontvingen veel sollicitaties. Wel vier keer zoveel als bij vergelijkbare open posities.’

Positief na een afwijzing

Zelfs na een (persoonlijke) afwijzingsmail bleven sommige kandidaten enthousiast en positief.  ‘Beste Marco, thanks for your reply, and a very humourous one at that. Nice that you also follow up on NO-HO’s too!’

Van 9 naar 1

Na een eerste selectie bleven 9 kandidaten over. Zij werden uitgenodigd om een nachtje in het hotel te komen slapen en de volgende ochtend het ontbijt te delen met Lemmers en Cohen. Vijf kandidaten werden daarna uitgekozen om een businesscase voor te bereiden, en die vervolgens te presenteren voor toekomstige collega’s en een paar externe professionals. Zij kozen uiteindelijk (unaniem) voormalig Stayokay Amsterdam-manager Jan Sistermans tot de nieuwe collega, die deze zomer begonnen is.

Investeer in je merk

Het sollicitatieproces duurde zo weliswaar langer dan gebruikelijk, maar het was de moeite waard, aldus Lemmers. ‘Op deze manier weet je beter wat voor mensen je krijgt. We denken dat het zeker de moeite waard is om te investeren in een goed proces: je mensen zijn immers je merk.’ En om dat te illustreren, hebben ze zelfs na afloop van de hele zoektocht nog een strip gemaakt:

conscious hotels

Lees meer:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners