Eveliese Luiting: 'Het vak wordt door tooling alleen maar nóg menselijker'

Laura Bosua Op 13 maart 2019 Gem. leestijd 5 min444x gelezen
Deel dit artikel:
Eveliese Luiting: 'Het vak wordt door tooling alleen maar nóg menselijker'

Tooling speelt een steeds grotere rol in recruitment. Maar hoe kun je die technologie het beste inzetten? Eveliese Luiting heeft daar wel ideeën bij. ‘Ik voorzie dat AI nog veel belangrijker wordt.’

Eveliese Luiting is expert op het gebied van het opschalen en managen van verandering bij internationale (tech)omgevingen. Tijdens het seminar Recruitmenttooling op 6 juni is zij dagvoorzitter. Ze deelt alvast haar bevindingen over het vak.

> Je ziet jezelf als rebel in de industrie. Hoe uit zich dat?

‘Rebel kan een negatieve klank hebben, maar het is de positieve manier waarop ik doel. Ik kijk buiten de kaders. Dat kan zijn in de benadering of de keuze van de tooling. Waar het om gaat, is dat je voorop durft te lopen, op je bek durft te gaan. Ik ben van mening dat je meer bereikt in het vakgebied als je dingen durft.

‘Ik ben van mening dat je meer bereikt in het vakgebied als je dingen durft’

Zo is Castor EDC, waar ik nu onder andere zit, opgericht door Derk Arts. Hij zag dat 85% van tijd en geld besteed aan medisch onderzoek verdwijnt. Hij vond dat verschrikkelijk en bouwde een tool die medische onderzoeksdata verzamelt, zodat uiteindelijk meer mensen worden geholpen. Dat doel voor gezondheid gaat overal in door: we zitten op de vijfde verdieping, maar als je in de ochtend de trap neemt, verdien je punten voor een bijzonder uitje of bonus. Anders zijn is moeilijk, omdat alles al bedacht lijkt. Maar je hoeft ook niet alles zelf te verzinnen. Laat je inspireren door wat anderen hebben gedaan. Denken dat je het alleen maar zelf kan, is niet van deze tijd.’

> Wat kunnen we verwachten van het seminar recruitmenttooling?

‘Ik verwacht en hoop de trend te zien dat AI in recruitment steeds belangrijker wordt. Je ziet dat AI ons kan helpen om minder bevooroordeeld te zijn in de selectie. Blijkbaar zijn we zelf zo geprogrammeerd dat we (onbewust) oordelen op leeftijd, regio en naam. De techniek is in staat om dat weg te nemen, waardoor we een betere en eerlijkere selectie krijgen. Ik denk dat die behoefte ook groter zal worden vanuit organisaties en wetgeving.

‘Je ziet dat AI ons kan helpen om minder bevooroordeeld te zijn in de selectie’

We zijn nu in een fase beland waarin mensen meer durven te experimenteren. We willen uit de bestaande talentpools de juiste kandidaten halen. Hoe doen we dat op een manier die werkt en ook nog eens AVG-proof is? We hebben nu een sterk kandidaatgedreven markt. We moeten ons best doen om ons te onderscheiden, mensen aan ons te binden en in contact te blijven. Tooling die daarbij helpt, is kansrijk.’

> Waar ligt voor jou de grens?

‘AI is ook wel een beetje eng, want hoe ver gaat het en wat is de impact? Daar ligt een grote uitdaging. Dat is waarom de rol van recruiter extreem belangrijk is, omdat menselijke interactie nooit overgeslagen mag worden. De recruiter heeft nog steeds een verbindende rol en waarschijnlijk ook steeds meer een controlerende rol.

‘De chemie die je hebt bij menselijk contact is niet na te bootsen door een computer’

Er zitten vooroordelen in ons als individu. Dat is een feit. Maar het is ook een feit dat AI zo ver kan worden doorgevoerd dat het ons schaadt. De vraag waar de grens ligt, wordt steeds belangrijker. Maar de chemie die je hebt als je echt contact maakt is niet na te bootsen door een computer.’

> Waarvoor moeten we oppassen als het om tooling gaat?

‘Zelfs de beste en mooiste tools kunnen menselijke interactie niet uitsluiten en dat moeten we ook niet willen. Ik denk dat we moeten opletten dat we niet lui worden van tooling of er te veel op vertrouwen, waardoor je je intuïtie niet meer volgt. De meest complexe en wonderbaarlijke machines zijn wij als mens. Er zijn altijd elementen die je met fantastische automatisering nog steeds niet kunt nabootsen.’

> Merk je ook veranderingen in de start-up-wereld?

‘Je ziet dat grote organisaties het steeds meer afleggen tegen de kleine. De nieuwe generaties interesseren zich voor een andere manier van werken, meer vrijheid en het onderdeel zijn van een sociaal gevoel. Dat vinden ze makkelijker bij een kleine, hippe organisatie dan bij het klassieke model. De grote banken bijvoorbeeld krijgen het moeilijk. Zij moeten veel mensen aannemen, maar dat zijn over het algemeen mensen die veel keus en andere behoeftes hebben. Als je niet meegaat in die behoeftes, verlies je de wedstrijd.

‘Grote organisaties gaan het steeds meer afleggen tegen de kleine bedrijven’

In mijn generatie, ik ben 42, ging het om die baan bij die grote naam, een dikke lease-auto en een hoog salaris. Nu heeft het gros van de mensen op de arbeidsmarkt zoiets van: er komt wel weer iets anders. Er is ook veel ondernemerschap, want daar is de markt nu geschikt voor.’

> Wat weten veel mensen niet qua recruitmenttooling?

‘Het gebied van recruitmenttooling is zo groot dat de meeste mensen niet meer overzien wat het aanbod is. Er is een spaghetti aan mogelijkheden. Daar heb ik zelf ook last van. Dan denk je: naar welke partij moet ik voor een demo en met wie ga ik nu weer praten? Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is iets voor bedacht. Om daarin overzicht te krijgen, is dit seminar denk ik ideaal.’

> Hoe denk je dat de toekomst van recruitment eruit ziet?

‘In mijn optiek is de toekomst rooskleurig, want er is veel vraag naar talent. Als jij degene bent die in staat is om dat talent te identificeren en naar je toe te trekken, dan ben je wat mij betreft een winnaar. Ik denk dat we kunnen concluderen dat het vak, dat toch al zo menselijk is, door de ondersteuning van alle tooling alleen maar nóg menselijker wordt. Zo kunnen we ons nog meer richten op engagement en interactie. Als je de tools voor je laat werken, is dat iets moois. Als je denkt dat de tool al het werk voor je gaat overnemen, denk je verkeerd. Die tool moet jou ondersteunen om je te kunnen richten op je werk, waarin jij onderscheidend gaat zijn.’

Meer weten?

Donderdag 6 juni vindt het Werf& seminar Recruitmenttooling plaats tijdens Recruitment + Talent Tech Demo_Day in Utrecht. Met expertsprekers die je bijpraten over de nieuwste technologie en met praktijkcases voor inspiratie. Na afloop van het seminar kun je je vervolgens oriënteren bij zo’n 50 leveranciers van tooling op het gebied van recruitment en talent management op Demo_Day.
Schrijf je nu in en profiteer tot 16 maart 2019 van een Super Early Bird korting >> 

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.