Inschrijven voor Arbeidsmarkttrends 2026-2030
Topsprekers geven jaarlijks een actuele arbeidsmarktupdate in ons jaarlijks event 'Arbeidsmarktrends'. Door de dynamiek en ontwikkelingen verandert de toekomstvisie steeds.
Bepaal je arbeidsmarkt-, sourcing-, en wervingsstrategie op basis van huidige en toekomstige ontwikkelingen. Welke ontwikkelingen zijn een kans of juist een bedreiging voor jouw organisatie? Wat zijn de laatste nieuwtjes en waarmee behaal je meteen een aantal quick wins?
Tijdens dit seminar word je bijgepraat en geïnspireerd door de grote namen in de Nederlandse arbeidsmarkt- en recruitmentindustrie. Onderwerpen die langs gaan komen:
Deelnemer Arbeidsmarkttrends 2024
Al twaalf jaren geven de beste sprekers en specialisten een arbeidsmarktupdate en een doorkijkje naar de arbeidsmarkt van de komende jaren. Elk jaar is dat anders vanwege de enorme dynamiek en interessante ontwikkelingen die er plaatsvinden op gebied van macro-economische arbeidsmarktontwikkelingen, beleid, technologie, werving en employability.
Geniet van een heerlijk lunchbuffet met smaakvolle gerechten terwijl je nieuwe connecties legt. De perfecte combinatie van lekker eten en inspirerende gesprekken!
Lianne Bos is een ervaren HR-leider bij Lidl Nederland. Zij verbindt talent attraction, recruitment en employee engagement in een organisatie die op grote schaal werft, en zet daarbij in op een datagedreven, merkgedreven candidate experience. Lidl is de afgelopen jaren herhaaldelijk erkend als Top Employer in Nederland.
Econoom/journalist Mathijs Bouman neemt je mee in de actuele staat van economie en arbeidsmarkt: groei hier, schaarste daar en vooral: waar komt de productiviteit straks écht vandaan? Hij laat zien hoe AI vandaag al doordringt tot de werkvloer, maar plaatst het optimisme nuchter in de hypecyclus: wat levert het aantoonbaar op, waar zitten de teleurstellingen, en wanneer zie je het terug in arbeidsproductiviteit?
Aad van der Werf laat zien hoe de grote arbeidsmarktontwikkelingen landen in jouw regio, sector en het onderwijsveld. Met meer dan twintig jaar ervaring vertaalt hij macrotrends naar organisatorische consequenties en concrete keuzes voor vandaag, morgen en de nabije toekomst. Aad prikt hardnekkige aannames door (“krapte” vs. managementkeuzes) en laat met data en cases zien hoe je slimmer werft, ontwikkelt en anders organiseert.
"Slim schalen is niet méér doen, maar slimmer verbinden met data en aandacht voor de kandidaat."
Naast een aantal unieke innovaties, startups en AI hacks, die zomaar de kleur van ons vakgebied kunnen gaan bepalen in de komende jaren, gaat Geert-Jan je meenemen in de operationele trends binnen de vakgebieden recruitment, recruitment marketing en employer branding. Denk bijvoorbeeld aan GEO. Wat? SEO maar dan voor LLM's, de belangrijkste ontwikkeling in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Maar ook: no-LinkedIn recruitment, MCP'ss, vibe coding, video en TikTok, fraude & fake, talent delen, het einde van skills based werving en matching, agentic recruitment, de Giant AI Copilot (die is zo vet!) en veel meer.
AI heeft grote gevolgen voor de arbeidsmarkt. Wat doet het met de balans van taken en talenten in je teams? En wat betekent AI voor de strategie en de mens-kant van je organisatie? Al deze vragen komen vroeg of laat op het bordje van leiderschap en management terecht. Caroline Tervoort (KPMG) laat je in deze talk zien hoe AI ons dwingt tot een serieuze transformatie van onze workforce. En dat dit grote gevolgen heeft voor je strategie én voor de rol van HR in je organisatie.
Bouman verbindt internationale dynamiek aan jouw praktijk. De VS draaien zichtbaar op AI-investeringen en datacenters, maar zonder die techmotor oogt de groei brozer. Wat betekent die “non-AI recessie”-vraag voor Nederland, dat kampt met structurele krapte en vergrijzing? En hoe navigeer je als werkgever tussen geopolitieke onzekerheid en razendsnelle technologische omwentelingen?
Tot slot vertaalt hij de macroverhalen naar concrete keuzes: anders organiseren in krapte, slimmer meten (niet alleen aannames, maar data), en investeren in technologie waar het productiviteitseffect nu al zichtbaar is. Bouman put daarbij uit recente keynotes en praktijkcases waarin hij de Nederlandse arbeidsmarkt fileert en vernieuwingskansen laat zien.
Over Mathijs Bouman
Mathijs Bouman is econoom en journalist, vaste columnist bij Het Financieele Dagblad en economisch redacteur/duider bij Nieuwsuur. Hij staat bekend om zijn heldere uitleg van macro-economische ontwikkelingen en de vertaling naar praktijk en arbeidsmarkt.
Hij pleit voor denken in taken en vaardigheden (in plaats van starre beroepen) en koppelt dat aan praktische handvatten voor recruiters, HR en opleiders: van strategische personeelsplanning tot samenwerken met scholen en regio-partners. Je gaat naar huis met een checklist van direct toepasbare acties, afgestemd op jouw context.
Over Aad van der Werf
Aad is arbeidsmarktspecialist en strategisch adviseur (MSE Advies & Strategie), veelgevraagd spreker en docent die onderzoeken en trends altijd vertaalt naar kansen en oplossingen voor organisaties.
De arbeidsmarkt blijft structureel krap: er zijn nog altijd ongeveer evenveel vacatures als werklozen, terwijl de beroepsbevolking nauwelijks groeit en snel vergrijst. Hoe kun je als organisatie blijven groeien in zo’n markt? In deze sessie laat Picnic zien hoe je high-volume recruitment toekomstbestendig maakt. Ontdek hoe data, automatisering en menselijkheid samenkomen om sneller, slimmer en duurzamer te werven.
Over Jeroen Klerkx
Jeroen leidt Talent Acquisition bij Picnic, waar hij met visie, data en experimenteren de wervingsstrategie van de snelgroeiende online supermarkt vormgeeft. Hij bouwt schaalbare processen, koppelt KPI’s aan candidate experience en zet automation en AI in waar het aantoonbaar waarde toevoegt. Jeroen deelt regelmatig praktische frameworks en lessen over voorspellend werven en TA-operatie in hypergroei.
De ontwikkelingen gaan snel, de verandering komt daar langzaam achteraan. Maar leuk en inspirerend is het wel.
Over Caroline
Caroline Tervoort-Visser is een ervaren HR Executive met een brede internationale achtergrond, zowel op bestuursniveau als in strategisch advies. In 2023 werd zij uitgeroepen tot CHRO van het jaar. Caroline heeft gewerkt in uiteenlopende sectoren en weet complexe thema’s van de bestuurstafel te vertalen naar concrete transformatie- en people strategieën.
Als Partner Business, Workforce & HR Transformation bij KPMG begeleidt zij organisaties bij ingrijpende verandertrajecten. Denk aan de impact van duurzaamheid, digitalisering - waaronder AI - en demografische verschuivingen op de samenstelling van de workforce en de HR-strategie. Caroline helpt leiders en HR-teams om deze trends te vertalen naar toekomstbestendige oplossingen.
Van der Valk Hotel Utrecht
Winthontlaan 4
3526 KV Utrecht
Openbaar vervoer
Kom je met het openbaar vervoer? Verschillende buslijnen en ook de sneltrams brengen u binnen 10 minuten van het Centraal Station Utrecht naar het hotel. Tijdens de spits vertrekt er iedere 7 minuten een bus of tram, en buiten de spits en in het weekend iedere 10 minuten. Buslijnen: 65, 74 en 77 en Sneltramlijnen: 20.
Parkeren
Toch met de auto? Van der Valk Hotel Utrecht beschikt over een parkeergarage voor 330 personenauto’s. Omdat de parkeergelegenheid beperkt is, adviseren wij hier rekening mee te houden. Er zijn goedkope parkeergelegenheden op loopafstand van het hotel.