Facebook steeds normaler in sollicitatie; vraag levert ook steeds sneller reactie op

Peter Boerman Op 23 oktober 2017
Gem. leestijd 2 min 863x gelezen
Deel dit artikel:
Facebook steeds normaler in sollicitatie; vraag levert ook steeds sneller reactie op

Facebook wordt ook in sollicitaties een steeds gangbaarder kanaal. Bijna geen bedrijf doet het meer zonder Facebook-fanpage. En vragen die daar gesteld worden, leveren ook steeds sneller een reactie op.

Was het in 2012 nog een meerderheid van de grote bedrijven die géén reactie stuurde op een vraag die via Facebook binnenkwam, tegenwoordig is dat aantal gezakt tot nog maar iets boven de 10 procent. Sterker nog: meer dan 70 procent stuurt tegenwoordig zelfs binnen 24 uur na zo’n kandidaatvraag al een reactie, blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven.

facebook digitaal werven

Toch ook nog wat zwarte schapen

Het is een opvallende ontwikkeling: de snelle opkomst van Facebook in recruitment. Aan de ene kant doet het sociale medium er zelfs tegenwoordig van alles aan om de communicatie tussen werkgever en werkzoekende te stroomlijnen. Zo kun je er tegenwoordig al vacatures posten, en wordt voor kandidaten ook een uitgebreidere cv-mogelijkheid getest.

Meer dan 10 procent laat vragen onbeantwoord, bij 7 procent kun je zelfs niet eens vragen stellen

Aan de andere kant lijken werkgevers ook op eigen gelegenheid de kracht van het medium wel te ontdekken. Zo beantwoorden 8 op de 10 werkgevers binnen 4 dagen een vraag die kandidaten via Facebook stellen. Toch zijn hier ook nog wel wat zwarte schapen. Meer dan 10 procent laat vragen onbeantwoord, en bij 7 procent kun je zelfs niet eens vragen stellen, zo blijkt.

reactie facebook digitaal werven

bas van de haterd

Event op 2 november

De cijfers uit het onderzoek zijn afkomstig van Bas van de Haterd (foto), die al 11 jaar op rij voor Digitaal-Werven de digitale sollicitatie-ervaring in Nederland onderzoekt.

Daarbij stuurt hij onder meer mystery sollicitaties naar openstaande vacatures bij 500 bekende werkgevers – met het doel om afgewezen te worden. Samen met een oordeel over hun corporate careersite, alsmede over hun antwoorden op Facebook-vragen, resulteert dit in een award voor de beste sollicitatie-ervaring. Die award wordt op 2 november uitgereikt tijdens het jaarlijkse evenement van Digitaal-Werven.

Lees ook over Digitaal-Werven:

Lees meer over Facebook in recruitment:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners