Feel Good Friday: mensen met dementie als 'vergeten' doelgroep voor de horeca

Mensen met dementie? Dat is niet direct een doelgroep aan wie je denkt als je mensen voor de horeca zoekt. In het nieuwe programma van Johnny de Mol, Restaurant Misverstand, is dat echter precies wat er gebeurt. Een vergeten recruitmentvijver?

Laura Bosua Op 07 februari 2020 Gem. leestijd 3 min131x gelezen
Deel dit artikel:
Feel Good Friday: mensen met dementie als 'vergeten' doelgroep voor de horeca

In het programma, dat vanaf het voorjaar op SBS6 is te zien, worden 9 mensen met dementie gevolgd die aan de slag gaan als restaurantmedewerker. Dit doen ze onder leiding van chef-kok Ron Blaauw. Opvallend is dat geen van de mensen al ervaring heeft in de horeca, maar de wil om te laten zien wat er ondanks de ziekte nog mogelijk is, is er wel. Naast de dingen waar ze tegenaanlopen, is ook te zien hoeveel plezier te hebben.

Onderdeel van de samenleving

Het doel van het programma is om te tonen hoe mensen met dementie onderdeel kunnen blijven van de samenleving. Het gaat niet om wat niet meer mogelijk is, maar de aandacht is juist gericht op wat ze nog wél kunnen. Dit alles in samenwerking met Alzheimer Nederland, die zich inzet voor een betere kwaliteit van leven van mensen met dementie en graag een toekomst zonder dementie wil. Met dit programma willen ze laten zien wat de ziekte inhoudt en hoe je ermee om kunt gaan.

Het programma is gebaseerd op het Britse programma The restaurant that makes mistakes. De Nederlandse variant Restaurant Misverstand – Waar niemand wordt afgeserveerd is vanaf het voorjaar te zien op SBS6.

Ook met Down-syndroom

In Brussel kwam recent ook een ander restaurant met een bijzondere personeelsgroep in het nieuws. Het daar gevestigde 65 Degrés werkt namelijk met een fiks aantal mensen met het syndroom van Down. Niet alleen goed voor de diversiteit en inclusiviteit, aldus de oprichters, maar ook voor de business. En dat is niets te veel gezegd: volgens TripAdvisor behoort het restaurant inmiddels tot de Brusselse top en heeft het zo’n 2.000 eetgelegenheden achter zich gelaten…

Zelf een leuk idee voor Feel Good Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Feel Good Friday. Heb je zelf een goed idee? Laat het ons gerust weten!

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
RecruitNow
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.