Feel Good Friday: hoe dit kledingbedrijf op elke vacature 9.000 reacties krijgt

Maar liefst 9.000 reacties (!) op elke vacature. Het Amerikaans kledingmerk Patagonia krijgt het voor elkaar. Hoe doen ze dat?

Laura Bosua Op 13 maart 2020 Gem. leestijd 3 min156x gelezen
Deel dit artikel:
Feel Good Friday: hoe dit kledingbedrijf op elke vacature 9.000 reacties krijgt

Kledingbedrijven krijgen natuurlijk wel vaker veel sollicitanten. Maar het voorbeeld van outdoormerk Patagonia is toch uitzonderlijk. Voor elke open stagepositie krijgt het maar liefst 9.000 sollicitanten, en ook voor ‘gewone’ functies is de belangstelling vergelijkbaar, zo verklapte CEO Rose Marcario recent in een speech, nadat ze de Botwinick Prize in Business Ethics had gewonnen.

Kledingbedrijven krijgen natuurlijk wel vaker veel sollicitanten. Maar het voorbeeld van outdoormerk Patagonia is toch uitzonderlijk.

Het geheim? Dat schuilt er volgens haar in dat Patagonia een zogeheten ‘gecertificeerde B Corporation‘ is. En dat betekent dat ze niet alleen winst en aandeelhouders centraal stellen, maar ook mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen. Het merk onderscheidt zich dus op het gebied van sociaal en milieu en is daarin bovendien transparant. Bovendien is Patagonia een van de eigenaars en grondleggers van 1% For The Planet, een not-for-profit die bedrijven helpt om 1 procent van hun winst te doneren aan organisaties die zich richten op een beter milieu.

Wees moedig

De doelstelling van Patagonia om te helpen met het milieu resoneert met het personeel: volgens een onderzoek van American Express vindt 62% van de millennials het belangrijk dat ze een positief verschil maken in de wereld en zegt 75% het essentieel te vinden dat de waarden van een werkgever matchen met die van henzelf. Dus wat kun je doen om zoveel mogelijk werknemers aan te trekken? Rose Marcario: ‘Wees moedig: neem risico’s en creëer een betere wereld.’

‘Als je werk doet dat goed voor de wereld is, willen mensen er deel van uitmaken.’

‘Als je werk doet dat goed voor de wereld is, willen mensen er graag deel van uitmaken’, aldus Marciaro, die in de tussentijd trouwens wel de winst van haar bedrijf sinds 2008 zag verviervoudigen. De aantrekkingskracht van het bedrijf zal overigens niet alléén met de authenticiteit van de missie (of met de vele winst) te maken hebben. Zo biedt het als werkgever ook onsite kinderopvang aan, en schreef de oprichter van het bedrijf, Yvon Chouinard, ooit een boek onder de veelzeggende titel Let My People Go Surfing.

Zelf een leuk idee voor Feel Good Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Feel Good Friday. Heb je zelf een goed idee? Laat het ons gerust weten!

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.