Gem. leestijd 3 min  302x gelezen

Feel Good Friday: Wervingscampagnes ook steeds vaker letterlijk de lucht in

Vindt alle werving tegenwoordig online plaats? Nee hoor. Sommige werkgevers gaan zelfs letterlijk de lucht in met hun vacatures. Waarom doen ze dat? En hoe ziet dat eruit? Een kleine bloemlezing en slag in de lucht.

Feel Good Friday: Wervingscampagnes ook steeds vaker letterlijk de lucht in

Het is een wervingsmiddel dat niet voorkomt in De Stand van Werven. Zó vaak wordt het nu ook weer niet gebruikt. Maar desalniettemin ziet Daniël van Vliet geregeld wervingscampagnes de lucht ingaan. Misschien wel meer dan ooit, vertelde de directeur van het in 2008 opgerichte AerialMedia aan NH Nieuws. ”We vliegen veel met vacatures. Blijkbaar zien werkgevers dat als een goede manier om personeel te werven.’

‘Blijkbaar zien werkgevers dit als een goede manier om personeel te werven.’

Een van de eersten die het deed was BanBouw, bouwbedrijf uit het Brabantse Nuenen, dat blijkbaar niet voor niets de slogan ‘Betrokken. Bewogen. Bevlogen.’ voert. ‘Met een advertentie val je niet op. We vissen in deze regio allemaal in dezelfde vijver. Je zult iets moeten doen waarover gepraat wordt’, zei directeur bouw Gijs van Doorn van de Nuenense bouwer daarover twee jaar geleden tegen het Eindhovens Dagblad.

‘Nog nergens gezien’

BanBouw constateerde destijds dat de aanwas van jong talent beperkt is.  Om goede mensen bij collega-bedrijven te laten nadenken over een mogelijke overstap, bleek het nodig om BanBouw te profileren als modern bouwbedrijf, aldus Van Doorn. ‘Personeel vindt het tegenwoordig belangrijk om meer vrijheid te krijgen. Een papadag is ingeburgerd. We willen uitdragen dat we een moderne onderneming zijn door origineel te zijn.’

‘Het is een ouderwets middel voor een nieuw doel.’

Maar is een reclamevliegtuig juist niet iets van vroeger, zoals het ED destijds vroeg? ‘Ik heb nog nergens gezien dat het wordt gebruikt voor werving van personeel. Het is een ouderwets middel voor een nieuw doel.’

Papa’s Beach House

Ook Papa’s Beach House, geliefde horecagelegenheid in het Hoofddorpse Bos, wist al eens in de lucht aandacht te vragen voor zijn vacatures. Knap, want onder de rook van Schiphol is het doorgaans lastig een boodschap de lucht in te krijgen. En dus viel de actie des te meer op.

Voor een borrelplank of paar biertjes

Meer recent voegde zich ook het Emmense uitzendbureau Kester zich aan het rijtje dat in de lucht aan employer branding doet. Het uitzendbureau bedacht er zelfs een heuse ‘vliegtuigspotters’-actie op Facebook omheen. Iedereen die het vliegtuig in de lucht zag en er een foto van maakte, kon er kaartjes mee winnen voor een wedstrijd van FC Emmen, een borrelplank, een paar biertjes, of limoncello’s, of twee Zamioculcas-planten.

Aan Frank en Sywert

Communiceren in de lucht is aan een ware opmars bezig, tekende ook de NOS op, onder de kop: ‘Zien vliegen doet vliegen‘. Veel aandacht was er bijvoorbeeld voor recente acties tijdens het EK Voetbal met advies aan de toenmalige bondscoach, en twee vliegtuigjes met de tekst ‘€9.000.000!! Bedankt. Sywert’, een verwijzing naar de winst die Sywert van Lienden had overgehouden aan zijn omstreden mondkapjesdeal.

Communiceren in de lucht lijkt aan een ware opmars bezig.

Het merendeel van die reclamevluchten vertrekt vanaf vliegveld Teuge, ten noordoosten van Apeldoorn. Daar zitten ook de 2 grootste van de 7 bedrijven in reclamevluchten gespecialiseerde bedrijven die Nederland telt: Dutch Air Advertising en AerialMedia, naar eigen zeggen goed voor zo’n 90 procent van de markt. Als het de bedoeling is dat zoveel mogelijk mensen de boodschap te zien krijgen, wordt vaak dezelfde route gevlogen. Die route voert voor een groot deel door het Noord-Hollandse luchtruim. ‘Richting Hilversum, door naar Amsterdam, door naar de kust en dan naar het zuiden’, aldus Timo van Wijk (Dutch Air Advertising).

Iets gemist?

Hebben we een wervingsactie of vacature in de lucht gemist? Laat het ons weten!

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners