Feel Good Friday: zo overleef je als recruiter

Ook voor recruiters heeft het coronavirus veel gevolgen. Hoe zorg je dat je toch staande blijft?

Laura Bosua Op 20 maart 2020 Gem. leestijd 3 min268x gelezen
Deel dit artikel:
Feel Good Friday: zo overleef je als recruiter

Optie 1: aantonen dat je een goed presterende recruiter bent

Het is belangrijk om bezig te zijn met je eigen zichtbaarheid binnen de organisatie, zodat als recruiters worden wegbezuinigd jij gelabeld wordt als ‘essentieel’. Zo kun je dat doen:

Bewijzen dat je de hoogste quality of hire hebt: laat zien dat je het hoogst aantal gekwalificeerde hires hebt in banen waar de performance al is gekwantificeerd. Je kunt ook tonen dat je een van de meest gevraagde recruiters bent door hiring managers en dat je de hoogste scores hebt op het gebied van candidate experience.
– Laat zien dat je goed bent in het recruiten van de meest moeilijke posities: denk hier aan ook aan internationaal recruiten of diversiteit of posities op het gebied van machine learning en cybersecurity. Flexibiliteit is ook een belangrijke, omdat het aangeeft dat je inzetbaar bent voor het recruiten van verschillende soorten posities.
– Geef aan dat je verschillende aanpakken onder de knie hebt: zoals het maken van talent pipelines en talent communities. Ook marketing en candidate selling technieken zijn belangrijk, omdat die waarschijnlijk niet overgenomen kunnen worden door technologie.
– Haal de kpi’s erbij die je altijd haalt: denk aan het halen van deadlines en de tijd die het kost om iemand aan te nemen.

Zorg ervoor dat jij gelabeld wordt als ‘essentieel’

Optie 2: je opstellen als een expert

Expertise is altijd nodig, ook als het wat slechter gaat. Zo toon je dat jij de expert bent die nodig is:

– Laat zien dat je een TA technologie en datagedreven expert bent: technologie is een belangrijk aspect van talent acquisition. Het is goed om te weten hoe je het beste technologie kunt selecteren en hoe je dat kunt implementeren. Data is daarvan een belangrijk onderdeel.
– Word een robot vs mens expert: er zullen meerdere mogelijkheden komen om werknemers te vervangen door robots of software. Dat betekent dat er expertise nodig is om te weten welke banen wel of niet nog steeds door mensen gedaan moeten worden. HR en recruitment is daarvoor essentieel.
– Leer snel: recruitment verandert snel. Een belangrijke factor als het gaat om succes is of je snel kunt leren. Zorgen dat je op de hoogte bent van zaken als nieuwe recruiting tools maakt je waardevoller.

Wees op de hoogte van het laatste nieuws

Optie 3: uit de recruitment gaan

Misschien durf je het recruitmentvak niet aan of zie je dit als een kans om iets anders te proberen, denk bijvoorbeeld aan:

– Veel ex-recruiters gaan in de sales: helaas betekent de opkomst van technologie wel dat er minder posities zijn op dit gebied. Andere opties zijn: customer service, training geven op het gebied van sales of teruggaan naar school.
– Naar een groeiend bedrijf of industrie gaan: zelfs in tijden als dezen zijn er ondernemingen die groeien. Denk aan de zorg, cybersecurity en AI.

Zelf een leuk idee voor Feel Good Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Feel Good Friday. Heb je zelf een goed idee? Laat het ons gerust weten!

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.