Hoe meer flexibiliteit in je vacaturetekst, hoe groter de talentpool

Zorg je dat je ‘flexibiliteit’ noemt in je vacatureteksten, dan scheelt dat zo tot 30 procent aan sollicitanten, blijkt uit nieuw Brits onderzoek.

Peter Boerman Op 02 juni 2020
Gem. leestijd 3 min 1267x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe meer flexibiliteit in je vacaturetekst, hoe groter de talentpool

In de coronatijd is flexibiliteit de gewoonste zaak van de wereld geworden. Van-9-tot-5 is er vrijwel nergens meer bij, thuiswerk is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering en ook een ‘volledige werkweek’ is vrijwel uitgestorven. Maar wat moet je daar nu mee als je een vacature hebt? Best veel, blijkt uit recent onderzoek van the Behavioural Insights Team, het Britse researchteam dat met overheden kijkt hoe verschillende nudges het leven kunnen verbeteren.

In de coronatijd is flexibiliteit de gewoonste zaak van de wereld geworden.

Voeg je aan een vacaturetekst een simpel blokje toe met daarin uitleg of je de functie parttime kunt doen, of op flexibele werktijden? Dan scheelt dat zo 30 procent aan sollicitanten, aldus de onderzoekers. De vacatures zónder melding van flexibele voorwaarden leverden gemiddeld 23 kandidaten op. De vacatures mét die voorwaarden erin kregen daarentegen gemiddeld 30 respondenten.

Slechts 15% vacatures heeft het erover

Het onderzoek haalde zelfs het Ministerie van Vrouwen en Gelijkheid, waar de minister er een artikel over schreef. Daarin rept ze over de mismatch op de arbeidsmarkt, waar 9 van de 10 werkzoekenden expliciet naar meer flexibiliteit in een baan zoekt, maar slechts 15% van de vacatureteksten hierover iets vermeldt. En daarbij gaat het om flexibiliteit in brede zin, dus zowel om parttime werk, als om flexibele begin- en eindtijden, of werk van afstand. 

9 van de 10 wil meer flexibiliteit, maar nog niet 1 op de 6 vacatures noemt het.

Opvallend, want in de praktijk is die flexibiliteit vaak wel mogelijk. Cijfers laten zien dat zo’n 60% van de Britse medewerkers flexibel werkt. In vacatureteksten wordt er tot nu toe alleen weinig over verteld – een feit dat veel potentiële kandidaten ervan kan weerhouden om te solliciteren. En dat betreft vooral vrouwen. Die blijken namelijk twee keer zo snel geneigd zijn flexibel te werken als mannen, en bovendien ook meer bezwaren hebben tegen onduidelijkheid in vacatureteksten. Bovendien blijken veel vrouwen in sollicitatiegesprekken ook niet om meer flexibiliteit te durven vragen, uit angst voor negatieve reacties.

Opties voorgeschoteld

Het Behavioural Insights Team werkte samen met Indeed om tot de conclusies te komen. Een aantal klanten van de vacaturesite kregen in de vacature-template actief een aantal opties voorgeschoteld. Zo werden werkgevers min of meer gedwongen eerder duidelijk te maken welke vorm van flexibiliteit ze boden. Dat leidde bijvoorbeeld tot de volgende keuzeschermen:

Deze kleine nudge op het moment van beslissen over de vacaturetekst testten de onderzoekers dubbelblind. Dat gebeurde bij in totaal zo’n 200.000 vacatures van ruim 55.000 werkgevers, die uiteindelijk ruim 5,5 miljoen sollicitaties opleverden. Daaruit bleek in de eerste plaats dat het aantal vacatures waarin überhaupt iets staat over flexibiliteit enorm toe te nemen: van 34,5% naar 41,5%, een groei van 20%. Vooral het concept ‘flexitime’ was hiervoor verantwoordelijk, oftewel: variabele begin- en eindtijden. Maar ook andere vormen van flexibiliteit bleken allemaal significant toe te nemen in de vacatures.

174.000 flexibele banen erbij

En dat niet alleen, ook het tweede doel van het onderzoek werd ruimschoots gehaald. De met flexibiliteit verrijkte vacatureteksten leverden namelijk ook een veel grotere talentpool op. Gemiddeld dus wel 30% meer sollicitanten, aldus de onderzoekers. ‘Dit laat zien wat het voordeel is als werkgevers meer flexibiliteit tonen. Deze simpele nudge zou daarom naar onze verwachting minstens 174.000 flexibele banen in een jaar kunnen opleveren voor de Britse economie.

Impact van flexibiliteit in vacatures op het aantal sollicitanten

Lees meer over BIT-onderzoek

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners