De grote fabrikanten van consumentenproducten hebben hun marketing meestal prima op orde. Maar waarom zijn hun recruitmentsites dan stuk voor stuk zo magertjes, vraagt Bas van de Haterd zich af.
Digitaal-Werven bekijkt in aanloop naar het event op 7 oktober de corporate recruitmentsites van verschillende grote, bekende organisaties. Eerst waren drie banken aan de beurt, daarna was het tijd om in te zoomen op hoe grote winkelketens aan hun personeel komen, vervolgens keken we naar de grote accountantsbureaus, beter bekend als de Big Four.
En nu dus naar de markt van de fast moving consumer goods, de producenten van enkele van de bekendste consumentenproducten. Het zijn stuk voor stuk bedrijven die weten hoe met consumenten te communiceren. Maar hoe gaat het als ze op de arbeidsmarkt actief worden? Een overzicht, om niet al te vrolijk van te worden…
#1. Unilever: er is weinig wat klopt
Nederland kent weinig grotere bedrijven dan Unilever, maar over de kwaliteit van de recruitmentsite zegt dat weinig, constateert Digitaal Werven-organisator Bas van de Haterd. Het begin is al niet goed, zegt hij, ‘want werkenbijunilever.nl komt nergens uit. De domeinnaam is zelfs nog vrij, dus domeinkapers… sla uw slag.’
Eenmaal de carrièresite gevonden, wordt het er al niet beter op, zegt hij. ‘Een onbegrijpelijk stukje share buttons’, ‘de logica in wat men op welke plek aanprijst is ver te zoeken’, ‘studenten worden niet echt serieus genomen in hun zoektocht’, ‘op digitale innovatie in de achterhoede’ en ‘allesbehalve een handige site’ zijn slechts enkele van de kwalificaties. Kortom: ‘Ik haak af en ik denk dat de meeste echte grote talenten dat ook doen….’ Zijn conclusie? ‘Unilever heeft zijn digitale sollicitatie-ervaring totaal niet op orde. Er is weinig wat klopt. De gebruiksvriendelijkheid is onder de maat, het zoekproces geeft niet relevante resultaten weer en aan het sollicitatieproces willen velen niet beginnen.’
De recruitmentsite van Unilever krijgt daarom het rapportcijfer 4.
Lees hier het volledige oordeel van Bas over Unilever.
#2. Danone: wil blijkbaar geen sollicitanten
Is het bij een bedrijf als Danone beter dan bij Unilever? Nauwelijks, constateert Van de Haterd. Ook de domeinnaam werkenbijdanone.nl is bijvoorbeeld nog vrij, opvallend genoeg. En de site die wél als recruitmentsite dienst doet is ‘totaal niet handig’. Zoals de term: hot jobs? ‘Wat zijn hot jobs? Hot voor wie? Waarom kan ik niet meteen vacatures zoeken?’
‘Als ik dan toch, het is even zoeken, naar alle vacatures ga schrik ik me wezenloos. De mooie achtergrond is ineens bruin-grijs-achtig. Alle look&feel is weg.’ En zo schort er nog wel meer aan de site. ‘Over de weergave van de vacatures kan ik kort zijn: ongeveer alle nuttige informatie behalve de locatie ontbreekt.’ De conclusie? ‘Blijkbaar willen ze geen sollicitanten.’
De recruitmentsite van Danone krijgt een rapportcijfer 4.
Lees hier het volledige oordeel van Bas over de site van Danone.
#3 Nestlé: wil liever niet dat je het systeem gebruikt
Ook bij Nestlé is de sollicitatie-ervaring via de recruitmentsite teleurstellend, aldus Van de Haterd. Sterker nog: ze vragen zelfs of je hun eigen systeem wilt ontwijken door een mailtje te sturen in plaats van je gegevens in een formulier in te voeren.
En verder is het ook niet veel soeps bij Nestlé. ‘Ik moet zelfs inloggen om vacatures te bekijken? Help! Dit is nog amateuristischer dan registreren om te solliciteren.’ Via de ‘job search’ komen eerst vacatures in China, en de 10 Nederlandse vacatures die daarna opduiken missen ‘qua visuele weergave en de inhoud van het profiel ongeveer alles dat je zou willen zien’.
De recruitmentsite van Nestle krijgt een rapportcijfer 3, ‘het maximale dat ik voor deze site kan geven.’
Lees hier het volledige oordeel van Bas over de site van Nestlé.
#4 P&G: de minst slechte van het stel
Als vierde van de FMCG-sites kijken we naar de recruitmentsite van Procter & Gamble, bekend van merken als Pampers, Gilette, Oral B en Ariel. Het begin is hier redelijk, constateert Van de Haterd, maar ‘daarna gebeuren er echter heel vreemde dingen. Zo heb ik bovenin namelijk een kopje careers, maar ik kan ook naar ‘werkenbij P&G’. Als ik op ‘werken bij P&G’ klik (dat klinkt Nederlands) kom ik op de echte ‘werkenbij-site’ van P&G uit. Maar… die is ineens niet meer in het Nederlands.’
Positief is wel dat het sollicitatieproces bijzonder uitgebreid beschreven is. ‘Daar kunnen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen. Met zelfs voorbeeldvragen voor de assessments.’ Ook is er iets ‘dat er in ieder geval heel cool uit ziet: matchen op basis van mijn Linkedin-profiel.’ Al is het resultaat ‘niet heel bevredigend’ is, ‘in de basis vind ik het best leuk gedaan.’
Conclusie: de match-optie maakt het iets draaglijker dan de andere sites. ‘Ze proberen het tenminste.’ Maar verder? ‘Een site om snel te vergeten. Of moet ik zeggen: zijn het sites om snel te vergeten, want de routing is ook slecht natuurlijk.’
De recruitmentsite van Procter & Gamble krijgt een rapportcijfer 5, ‘het is de minst slechte van de vier onderzochte sites’.
Lees hier het volledige oordeel van Bas over de site van Procter & Gamble
Conclusie
De fast moving consumer goods mogen hun marketinginspanningen dan over het algemeen op orde hebben, zodra ze een recruitmentsite mogen inrichten gaat er meer mis dan goed.Gek is dat toch, datje blijkbaar wel luiers, chocola en toetjes aan de man kunt brengen, maar nauwelijks erin slaagt om de banen die je te vergeven hebt goed bij je doelgroep over het voetlicht te krijgen…
De auteur van dit artikel, Bas van de Haterd, is professioneel bemoeial en organisator en initiatiefnemer van Digitaal-Werven, het jaarlijkse evenement waarin de digitale sollicitatie-ervaring van kandidaten centraal staat. Volgende keer in deze serie: de sites van enkele grote technische bedrijven.
Lees de eerdere afleveringen in deze serie
- Werken bij accountants: eerst dé standaard, nu hooguit nog: standaard
- De retailers: recruitmentsites als winkeldochter
- Recruitmentsites banken laten nog te wensen over
Lees meer over Digitaal Werven:
- Bol.com wint Digitaal Werven-Award 2014
- Digitaal Werven: Minder verloop en besparen op wervingskosten
- ‘Online vacatures missen vaak cruciale informatie’
Foto boven via werkenbij.danone.nl