Funny Friday: een kind kan de was doen (of het sollicitatiegesprek)

We stellen veel vragen als recruiters. Soms duidelijke, soms rare, maar vooral vaak: dezelfde vragen. En als we dat nog niet zeker wisten, dan wordt het wel duidelijk door deze video waarin kinderen bekende sollicitatievragen krijgen voorgelegd.

Redactie Op 18 oktober 2019 Gem. leestijd 3 min657x gelezen
Deel dit artikel:
Funny Friday: een kind kan de was doen (of het sollicitatiegesprek)

‘Hoeveel golfballetjes passen er in een straaljager?’
‘502’, antwoordt het jongetje zelfverzekerd.
Het is slechts een van de vele veelvoorkomende vragen die de interviewer stelt aan kinderen. Op een grappige manier laat LinkedIn hiermee zien dat alleen al het stellen van goede vragen in een sollicitatiegesprek niet alleen een kunst is, maar vooral ook: niet voldoende. Want wat weet je nou eigenlijk van een kandidaat op basis van de antwoorden?

Volgens het platform moet het traditionele sollicitatiegesprek op de schop. Hoe je het volgens hen beter doet?

#1. Gebruik online soft skills assessments

Door het gebruik van soft skills assessments kun je vaardigheden als nieuwsgierigheid en teamwork testen.

#2. Organiseer audities

Door het doen van zogeheten ‘audities’ kun je bijvoorbeeld kandidaten betalen om echt werk te doen, zodat je hun vaardigheden in actie kunt observeren.

#3. Maak sollicitatiegesprekken casual

Sollicitatiegesprekken zijn vaak formeel, maar kunnen ook informeel aangepakt worden, zodat je een andere kant van de sollicitant ziet. Bijvoorbeeld tijdens een lunch. Een voorbeeld is de CEO van Charles Schwab die het restaurant vraagt om expres de bestelling te verpesten om te kijken hoe kandidaten met de situatie omgaan.

#4. Gebruik virtual reality

VR kun je gebruiken om vaardigheden van kandidaten te testen in 3D-omgevingen.

#5. Houd video-interviews

Met video-interviews kun je een bredere talentpool spreken in veel minder tijd.

Dit betekent overigens niet per se dat je het traditionele sollicitatiegesprek in alle gevallen helemaal zou moeten skippen. Je moet immers niet het kind met het badwater weggooien…!

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

123film
Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Apply
BRANDMANNEN
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Cooble
Employer Brand Builders
Freshheads
Guruz
Indeed
Intelligence Group
JEX
Jobdigger
Monsterboard
Pro Contact
Radancy
Recruitercode
Recruitment Accelerator
Recruitment Marketeers
Recruitment Tech
Recruitment Valley
RecruitNow
SendtoDeliver
Staff Capital
SteamTalmark
Textmetrics - Smart AI writing software voor  tekstoptimalisatie
the HERD
Tigris
Timetohire
ToTalent.eu
Undutchables Recruitment Agency
WBNRS
Wees Vaardig
Your Talent Agency