Gamification speelt nog geen rol van betekenis in selectie

Peter Boerman Op 15 mei 2015 Gem. leestijd 2 min1456x gelezen
Deel dit artikel:
Gamification speelt nog geen rol van betekenis in selectie

Gamification speelt nog nauwelijks een rol in de Nederlandse wereld van werving en selectie.stand van werven

Het wordt nauwelijks gebruikt, en het wordt bovendien weinig effectief gevonden om spelelementen toe te voegen aan de hele sollicitatieprocedure. Dat blijkt uit ‘De Stand van Werven 2015‘, een onderzoek waarvoor ruim 250 professionals in de wereld van werving en selectie zijn ondervraagd.

Slechts 4 procent

Het belang ervan neemt overigens wel flink toe, aldus de respondenten. Noemde in 2014 nog slechts 1 procent het een belangrijk wervingskanaal, inmiddels is dat zo’n 4 procent (een toename van liefst 274 procent!). En zo’n 11 procent van alle respondenten acht de effectiviteit van gamification (zeer) hoog, alhoewel nog steeds geen enkele respondent zegt (of toegeeft) al mensen via een spel te hebben aangenomen en ook vrijwel niemand denkt dat gamification leidt tot de werving van outperformers, mensen die meer laten zien dan de functie eigenlijk van ze eist.

Grote toekomst

Over het algemeen wordt gamification een redelijk grote toekomst voorspeld in de wervings-, maar vooral ook de selectieprocedure. Via een game is immers relatief makkelijk vast te stellen of een kandidaat over de gewenste competenties beschikt. Er zijn in de recente geschiedenis ook wel wat bekende voorbeelden van (Joulz, de Luchtverkeersleiding, de KLPD, HouthoffBuruma), maar tot massale invoer van games is het dus blijkbaar nog niet gekomen. Of dit jaar wél de grote doorbraak komt? Wij durven ons geld er niet op in te zetten…

stand van wervenDe Stand van Werven 2015

Het onderzoek ‘De Stand van Werven 2015‘ is door Intelligence Group uitgevoerd in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en is verschenen op 12 mei. Aanvragen kan hier.

Doe mee aan de bootcamp

Weten wat wél effectieve manieren zijn om de beste medewerkers voor uw organisatie te werven? Leer het op de eerste Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Update uw kennis en ga direct aan de slag voor uw eigen organisatie.

Of lees eerst verder:

Foto via Flickr.com

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Marketeers
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS
YOBZ