Gem. leestijd 2 min  431x gelezen

‘Gebrek aan leerbeleid schrikt veel goede kandidaten af’

Ruim twee derde van de jongeren (tot 34 jaar) zegt veel waarde te hechten aan mogelijkheden tot opleiding en ontwikkeling. Werkgevers spelen hier in hun werving en selectie echter nauwelijks op in, blijkt uit recent onderzoek.

‘Gebrek aan leerbeleid schrikt veel goede kandidaten af’

‘Nieuwe medewerkers aantrekken’: bij bijna 2 op de 3 HR-organisaties (64%) is het geen top 3-prioriteit als het gaat om hun opleidings- en ontwikkelingsstrategie, zo blijkt uit de Learning & Development Monitor 2021, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube, naar het leerbeleid in grote organisaties. Behoud van de huidige medewerkers staat bij de meeste verreweg op nummer 1.

‘Elke organisatie zou L&D moeten opnemen in de strategische agenda voor 2021.’

Daarmee laten organisaties belangrijke kansen liggen op het gebied van employer branding en werving en selectie van met name jongere werknemers, aldus Studytube-CEO Homam Karimi. ‘Ik denk dat bij veel leidinggevenden nu de alarmbel afgaat. De resultaten van deze studie bevestigen nog maar eens dat een leerstrategie cruciaal is voor een gezonde organisatie. Elke organisatie zou L&D daarom moeten opnemen in de strategische agenda voor 2021.’

30% heeft geen leerbeleid

Uit het onderzoek blijkt dat bijna een derde (30%) van de Nederlandse bedrijven met meer dan 200 werknemers helemaal geen duidelijke strategie kent voor de ontwikkeling van hun personeel, terwijl vrijwel alle ondervraagde HR-professionals die dit aangeven zo’n plan wel écht noodzakelijk achten. De resultaten suggereren dat de HR-prioriteiten niet in de pas lopen met de wensen van huidige én toekomstige medewerkers, aldus Karimi.

De HR-prioriteiten lopen niet altijd in de pas met de wensen van toekomstige medewerkers.

Die bezorgdheid is volgens hem ook logisch. Op diverse punten halen bedrijven mét zo’n leerstrategie volgens hem namelijk een betere score dan bedrijven zonder. Zo beschikken ze vaker over een ruim leeraanbod (69% vs. 48%). Bovendien is dat makkelijker toegankelijk voor medewerkers (75% vs. 50%), zodat die eenvoudig zelf opleidingen kunnen boeken (60% vs. 38%) met hun persoonlijke leerbudget (51% vs. 23%).

Leren maakt aantrekkelijk

Ondernemingen zonder concrete leerstrategie schatten hun toekomst bovendien vrij somber in. Zo zegt een meerderheid (62%) te vrezen dat het – zonder gerichte investeringen in Learning & Development – moeilijk zal zijn om talentvolle werkkrachten aan te trekken of te behouden.

Een meerderheid vreest dat gebrek aan investering in training het moeilijk maakt talent aan te trekken.

En dat kan wel eens kloppen, zegt Karimi. In de leeftijdscategorie tussen 18 en 34 jaar vindt het overgrote deel (84%) van de respondenten het belangrijk dat een bedrijf hen stimuleert in hun persoonlijke ontwikkeling. Niet minder dan 68% zegt dat leren en ontwikkelen een belangrijke motivatie is op de werkvloer. En wederom 68% vindt een werkgever aantrekkelijk als die een groot leeraanbod in huis heeft, zo leert hij uit zijn onderzoek.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners