Geen zin om een functieprofiel te maken? Laat de kandidaat het zelf doen

Peter Boerman Op 10 februari 2015
Gem. leestijd 2 min 2117x gelezen
Deel dit artikel:
Geen zin om een functieprofiel te maken? Laat de kandidaat het zelf doen

Waarom zou de kandidaat niet zijn eigen functieprofiel kunnen schrijven, dachten ze bij het Amerikaanse Everlane. Het is maar een van de voorbeelden van een groeiende trend: sollicitanten vragen wat ze zelf het liefst zouden doen in een nieuwe baan.

Vacatureteksten en functieprofielen staan vaak bol van het ondoorgrondelijke proza vol van voor sollicitanten demoraliserende eisen en benodigde competenties. De teksten omschrijven meestal een perfecte kandidaat, het schaap met vijf poten, dat in werkelijkheid onvindbaar is en dat kandidaten vaak alleen maar afschrikt in plaats van aanspreekt.

Zelf doen

Met name in Amerika stappen daarom steeds meer bedrijven over op een andere manier van profielen schrijven, meldt Quartz: ze laten het de kandidaten gewoon zelf doen. Zoals Everlane, een snel groeiende e-commerce-aanbieder, waar sollicitanten worden aangemoedigd hun eigen functieprofiel en -titel te verzinnen:

 

300 sollicitaties per week

‘Wekelijks krijgen we 250 tot 300 sollicitaties’, vertelt ceo Michael Preysman aan Quartz. ‘Als er zoveel goede mensen zijn die graag bij dit merk werken, willen we voor hen graag een baan vinden die bij hen past. En als we die niet hebben, waarom zouden zij er dan niet één kunnen verzinnen?’

Recruiter

De ‘open vacature’ (min of meer de tegenhanger van de ‘open sollicitatie’) heeft al tot een aantal aannames geleid bij Everlane, onder wie opmerkelijk genoeg een hoofd recruitment, iemand die helder duidelijk maakte dat het bedrijf daaraan behoefte had. Een andere nieuwe functie is een ‘hoofd storytelling’, iemand met een achtergrond in de non-profitsector die nu het bedrijf helpt zijn focus op transparantie over het voetlicht te brengen.

Niet de enige

En Everlane is niet de enige. ClassPass deed ook al iets soortgelijks, net als Payoff. ‘Het is hoogst zelden dat je iemand vindt die exact voldoet aan de specificaties die jij opstelt’, verklaart Payoff-CMO Carey Ransom die keuze. Kandidaten zelf hun functiebeschrijving laten verzinnen, maakt hen creatief, zegt hij, en is bovendien een goede oefening voor kandidaten om te bedenken wat ze écht willen, in plaats van trouw beloven dat ze aan alle voorwaarden voldoen.

payoff

Meer ondernemerschap

Ook finance-bedrijf Payoff heeft met de nieuwe methode al mensen aangenomen, aldus Ransom, en er zitten bovendien een aantal mensen in het selectieproces voor functies die ze zelf hebben opgeschreven. Volgens Preysman van Everlane is het succes van de methode te danken aan toenemend ondernemerschap onder sollicitanten. Het is extra werk, zegt hij, maar dat is het waard.

Leer meer over goede vacatureteksten:

Foto via Flickr.com

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners