Geïntegreerd online assessment (CAK)

Peter Boerman Op 29 april 2016
Gem. leestijd 2 min 820x gelezen
Deel dit artikel:
Geïntegreerd online assessment (CAK)

We hebben een online assessment tool zo geïntegreerd dat het sollicitatieproces voor de kandidaat, recruiter en hiring manager makkelijker en prettiger is. Lees de hele case van CAK die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards.

Case CAK

Omschrijving van de case

We hebben een contact center met +/- 150 medewerkers. Met het oog op de kwetsbare doelgroep en de hoeveelheid en complexiteit van materie en systemen (wet en regelgeving, financiele berekeningen en vraagstukken) vragen we veel van onze medewerkers (mbo+/hbo bijvoorbeeld).

Cv’s/ervaring (en in mindere maten gesprekken) alleen zijn niet voldoende om in te schatten of sollicitanten succesvol zullen zijn in de functie en de starttraining zullen halen. We hadden daarom erg veel kandidaten nodig om tot een match te komen, veel afwijzingen dus.

Harver biedt de mogelijkheid om vooraf de kans op een match te meten. We hebben deze tool geïntegreerd in ons recruitment-applicatielandschap: koppelen aan de werkenbij-site (incl. Analytics) en ATS zodat we zonder extra CMS van Harver kunnen werken.

screenshot-test

Wat was de impact van de case?

Per instroom van 1 trainingsgroep van 14 kandidaten:
Voor de tooling:
300 sollicitanten. Werden voornamelijk afgewezen op cv en brief (voornamelijk gebrek aan relevante ervaring of ontbrekende motivatie(brief)) of randvoorwaarden.
70 kandidaten op eerste gesprek.
28 kandidaten op eindgesprek.

Nu:
90 sollicitanten. Afwijzingen onderbouwd op basis van testresultaten.
35 kandidaten op eerste gesprek.
19 kandidaten op eindgesprek.

Ook kunnen we nu meer werven op potentie. Deze wordt met de tool goed in kaart gebracht. Werkervaring op een contactcenter is hierdoor minder belangrijk, ook omdat het benodigde niveau bij ons meestal hoger ligt. Onze visvijver wordt dus anders en we pakken kandidaten op die de concurrentie laat liggen.

Technologie versterkt hier de candidate experience én het gebruikersgemak voor recruiter en hiringmanager.

Kandidaat: gamification, video’s over het werk bij het CAK, beter onderbouwde afwijzingen en uitnodigingen, testrapport geeft inzicht.
Recruiter + HM: verbeterd inzicht in match, handvatten voor sollicitatiegesprek, soepel in gebruik door integratie ATS, testtool en werkenbij-site.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het gaat hier niet alleen om het succesvol inzetten van techniek, maar om het succesvol integreren van techniek in het recruitment-applicatielandschap en recruitmentproces. Recruitment is ook candidate experience en het bedienen van de hiringmanager. In deze casus versterkt de tooling en de koppeling dit allemaal. Een mooi voorbeeld van het totaal is meer dan de som der delen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Extern:
– Harver, leverancier van de TalentPitch, een online assessment voor Contact Centers. + contactpersoon voor boeken cameraploeg + actrice.
– Endouble, leverancier en beheerder van onze werkenbij-site
– Connexys, leverancier van ons ATS.

Intern:
– Management team en medewerkers Klant Contact Center voor het maken van de video’s
– Manager KCC als opdrachtgever en budgethouder
– Afdeling Communicatie voor de inhoud van de video’s tijdens de tests
– Recruitment als coördinator/projectleider

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners