Geplaagd Shell blijft wel zeer gewild werkgever

Peter Boerman Op 15 februari 2016
Gem. leestijd 2 min 309x gelezen
Deel dit artikel:
Geplaagd Shell blijft wel zeer gewild werkgever

Het gaat even niet zo lekker met Shell, met de lage olieprijs, en 10.000 banen op de tocht. Desondanks is het bedrijf voor het vierde jaar op rij de meest favoriete werkgever van Nederland.

Het olie- en gasbedrijf wordt gevolgd door (Air France/)KLM en de Rabobank. Daarmee hoort Shell in het illustere rijtje van werkgevers als Philips en Rabobank die eerder 4 jaar (of meer) op rij tot meest favoriete werkgever werden gekozen.

Grote merken onder druk

Opvallend is dat 8 van de meest favoriete werkgevers uit de top-10 wel sterk aan voorkeur verliezen, blijkt uit dit onderzoek van Intelligence Group onder ruim 14.000 leden van de Nederlandse beroepsbevolking.

‘De grote werkgeversmerken staan onder druk, terwijl de relatieve posities maar beperkt wijzigen’, aldus Intelligence Group-directeur Geert-Jan Waasdorp. ‘Dit onderschrijft de trend dat grote organisaties aan aantrekkelijkheid verliezen ten opzichte van bijvoorbeeld start-ups, mede als gevolg van reorganisaties, reputaties die onder druk staan en de beperkte investering in recruitment marketing en employer branding.’

NS nieuw in de top-10

Binnen de top-10 van meest favoriete werkgevers verandert er in 2015 weinig. Slechts 1 nieuwe werkgever meldt zich in de top-10: de Nederlandse Spoorwegen, op nummer 9. Defensie is daardoor uit de top-10 gevallen en gezakt van nummer 8 naar nummer 11.

Belastingdienst grote winnaar

Binnen de top-10 zijn een paar opvallende verschuivingen. Zo is de Rabobank terug in de top-3 en heeft daarmee ‘het Rijk’ verdrongen. Het Rijk zakt van nummer 3 naar nummer 7. De Belastingdienst is de grote winnaar binnen de top-10 met vier gestegen plekken naar nummer 6.

De totale top-25 (met de positie van vorig jaar):

  1. Shell
1
2. Air France-KLM 2
3. Rabobank 4
4. Philips 5
5. Politie 6
6. Belastingdienst 10
7. Het Rijk 3
8. Google 9
9. Nederlandse Spoorwegen 11
10. ING 7
11. Defensie 8
12. ABN Amro 17
13. Microsoft 32
14. Rijkswaterstaat 13
15. Unilever 16
16. Albert Heijn 26
17. ASML 22
18. Schiphol 15
19. KPN 20
20. GGZ 14
21. UMC Groningen 33
22. Heineken 21
23. Gemeente Amsterdam 39
24. UWV 44
25. Martini Ziekenhuis 114

Dalers: van Jeugdzorg tot Apple

Waar stijgers zijn, zijn er ook dalers. Bedrijven die vorig jaar nog in de top 25 stonden en er nu buiten vallen zijn: Bureau Jeugdzorg (26), Achmea (27), DSM (28), het Ministerie van Veiligheid en Justitie (29) en Apple. Deze laatste daalt het hardst, van plek 23 naar 47.

Sterke werkgeversmerken onder druk

Kijken we naar de spontane voorkeur (preferred employers) van de Nederlandse beroepsbevolking, dan zien we dat elke werkgever in de top-5 substantieel heeft ingeboet aan populariteit. Dat deze daling niet alleen toe te schijven is aan bijvoorbeeld reorganisaties of ongunstige berichtgeving bewijzen de groeiers Belastingdienst (+47,1%) en NS (+46,2%).

Volgens Waasdorp heeft het eerder te maken met een gebrek aan langetermijnvisie. ‘Een sterk werkgeversmerk is essentieel om talent aan te trekken en aan de organisatie te binden. Maar in de praktijk zien we nog steeds vaak dat kortetermijnacties  in de vorm van directe werving en sourcing en hunting de wervingsagenda domineren. Met als gevolg dat grote organisaties alleen nog maar meer moeite zullen hebben om talent aan te trekken.’

 Top-5 Afgenomen populariteit
1 Shell -29,0%
2 Air France-KLM -19,7%
3 Rabobank -28,5%
4 Philips -30,5%
5 Politie -8,1%

Lees ook:

Foto via Flickr.com

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners