Gijs de Haas van Dorsser (Intelligence Group): ‘We zitten op een goudmijn, maar moeten nog dieper graven’

Peter Boerman Op 11 februari 2019
Gem. leestijd 4 min 1134x gelezen
Deel dit artikel:
Gijs de Haas van Dorsser (Intelligence Group): ‘We zitten op een goudmijn, maar moeten nog dieper graven’

Een ‘goudmijn aan data’, zo noemt Gijs de Haas van Dorsser de situatie die hij aantreft bij zijn nieuwe werkgever. Aan hem de uitdaging die goudmijn zo goed mogelijk te ontginnen. ‘Er is hier nog best wat missiewerk te verrichten.’

Data worden steeds belangrijker in de arbeidsmarkt. Net als: weten wat de kandidaat wil. Wie de juiste data heeft, kan gefundeerde beslissingen nemen, zijn wervingsbeleid aanpassen en zo duizenden, soms zelfs miljoenen, euro’s besparen. Maar goede data zijn schaars. Online mag elke klik dan worden geregistreerd, wie vraagt werkzoekenden nou wat ze echt belangrijk vinden? Wie maakt inzichtelijk waar talent te vinden is? En hoe kun je zulke informatie vervolgens goed delen, zodat de arbeidsmarkt écht transparant wordt?

Wie de juiste data heeft, kan duizenden, soms zelfs miljoenen, euro’s besparen

Het zijn vragen waar Gijs de Haas van Dorsser vanaf dit jaar zijn tanden mag inzetten. Bij zijn oude werkgevers, Randstad en Yacht, maakte hij al kennis met de data van de Intelligence Group. Na de zomer vorig jaar raakte hij er verder in gesprek. Eigenaar Geert-Jan Waasdorp wilde wat meer terugtreden als directeur, weer meer gaan ondernemen, en zocht dus iemand om het databedrijf ‘uit te bouwen en te stroomlijnen’. Na meerdere gesprekken volgde een klik, en besloot Waasdorp om afstand te nemen en de 40-jarige De Haas van Dorsser vanaf januari aan te stellen als Managing Director. ‘In een restaurant in Katendrecht is de deal beklonken.’

‘Een A-merk moet zichtbaar zijn’

Dat betekent wel dat gekozen is voor verandering, zegt laatstgenoemde zelf. ‘Nog een Geert-Jan, dan verandert er niets. En ik teken hier natuurlijk ook niet voor een jaar.’ Wat die verandering dan is? ‘Ik vind: wij zijn een A-merk. En als A-merk moet je zichtbaar zijn. Niet alleen binnen zitten, maar meer naar buiten treden, jezelf laten zien.’ De organisatie moet ook minder afhankelijk worden van Waasdorp, zegt hij. ‘We hebben een sterke club met goede mensen. Echte specialisten. Ik zie het als mijn taak om die ook als zodanig te positioneren. De cultuur sterk te maken. Daarin is nog best wat missiewerk te verrichten.’

‘Bedrijven gaan steeds meer inzien dat data recruiters helpen en empoweren

Hij noemt als voorbeeld de wereld van de bemiddelaars, waaruit hij zelf ook afkomstig is. Veel van de grote bedrijven in die branche zijn hard op zoek naar goede data, om hun aanbod naar klanten beter te kunnen onderbouwen. ‘Bedrijven gaan inzien dat data recruiters helpen en empoweren.’ Maar ze weten vaak niet goed waar die data te vinden, of proberen zelf iets op te zetten. Daar kan IG! meer het verschil maken, denkt De Haas van Dorsser. ‘We zitten op een goudmijn, maar we graven denk ik nog niet diep genoeg.’

Twee tools die inzicht geven

De nieuwe managing director verwacht daarbij het meest van het DoelgroepenDashboard en het European Recruitment Dashboard, twee tools die zowel nationaal als internationaal wervende partijen inzicht geven om sneller en effectiever te kunnen werven. ‘We kunnen zóveel met die dashboards’, zegt De Haas van Dorsser. Om een voorbeeld te noemen: ‘Ik was laatst aanwezig bij een demo die we gaven bij een zorginstelling. Die instelling wilde eigenlijk alleen maar seniors. Maar aan de hand van het dashboard zagen ze duidelijk dat die nauwelijks te vinden zijn. Dat was echt een eyeopener voor ze, waardoor ze nu heel anders kunnen werven.’

Intelligence Group investeert continu in die systemen, zegt hij. ‘We zitten nu in het stadium dat 90 à 92 procent van de data echt 100 procent goed is. Maar de analisten zijn zó goed hier. Dat hebben we echt wel in de smiezen, zie ik. En dat wordt alleen maar beter.’ Wat ziet hij als zíjn taak daarbij? ‘Nog meer bedrijven laten zien hoe het werkt. Ik wil tutorials maken, gericht op branches. Laten zien: wat betekent dit voor jóúw bedrijf?’

Steeds meer internationale focus

Intelligence Group heeft daarbij ook steeds meer een internationale focus, stelt De Haas van Dorsser. Zo worden op korte termijn twee mensen aangenomen voor sales over de grens. Ook kijken ze welke partnerships voor data er te sluiten zijn, om een nóg rijkere gezamenlijke database te maken. ‘De verwachtingen van het European Recruitment Dashboard zijn hoog’, stelt hij. ‘Het is ook een kritische factor voor het succes van dit bedrijf. Maar aan de hand van feedback wordt het ook steeds beter.’

‘Alle bemiddelaars die claimen ‘professional-gedreven’ te werken, kunnen zich onderscheiden met data’

Maar ook in Nederland is nog veel te ontginnen, stelt De Haas van Dorsser. ‘Ik geloof echt dat we nu nog peanuts hebben gezien van wat mogelijk is. We zitten bijvoorbeeld nog niet bij alle grote bemiddelaars. Terwijl zij zich allemaal kunnen onderscheiden met data over professionals, als ze claimen ‘professional-gedreven’ te werken. Het DoelgroepenDashboard helpt hiring managers niet alleen aan realisme, het helpt ook vooruit werken. Je kunt er verwachtingen mee managen, of de vraag ombuigen, zorgen voor een constante stroom aan kandidaten.’

Successen mogen gevierd

De nieuwe managing director heeft een achtergrond aan de hotelschool in Maastricht, en komt uit een cultuur ‘waar successen worden gevierd’, zegt hij. ‘Dat wil ik hier ook meer inbrengen. Want er is hier veel om trots op te zijn. Het bedrijf zal ook meer gestructureerd worden, transparanter naar elkaar.’ En de data zullen daarbij leidend zijn – en blijven. ‘Data zijn het nieuwe goud. Sterker nog: data zijn meer waard dan goud. En op basis van 15 jaar data zijn we steeds beter voorspellend op de arbeidsmarkt.’

‘Voorspellende waarde, dat is waar elke manager op zit te wachten’

Die voorspellende waarde wordt momenteel getoetst bij individuele bedrijven, zegt De Haas van Dorsser. ‘Dan kijken we bijvoorbeeld of we het aantal vacatures kunnen zien dat op de doelgroep IT ontstaat, en hoeveel inhuur je dan nodig hebt. Dat is informatie waar elke manager op zit te wachten. Het heeft invloed op de planning, de prognoses, de winst. En ik kan zeggen: we zitten er echt dicht tegenaan dat we dat inzicht met grote zekerheid kunnen bieden.’

Meer dan: snel mensen vinden

Recruiters leggen nu nog te vaak de nadruk op ‘snel iemand vinden’ voor een vacature, zegt hij. ‘Zonder dat ze nadenken over: wat houdt die kandidaat nou echt bezig? Wat drijft hen? Hoe houd je ze binnen? Wil je daar wat mee, dan heb je data nodig. Dat is minstens zo belangrijk als mensen in je netwerk hebben. Je moet weten: wat kun je hen bieden om ze te binden? Data empoweren recruiters echt om met hun hiring managers het gesprek te voeren. Je hebt dan gewoon een onderbouwd verhaal, in plaats van een misplaatst onderbuikgevoel.’

‘Data zorgen voor een onderbouwd verhaal, in plaats van een misplaatst onderbuikgevoel’

Over drijfveren gesproken: wat drijft hem zelf om deze uitdaging aan te gaan? ‘Data hebben altijd mijn interesse gehad. Daardoor kun je sneller én beter werken. Zodat je tijd overhoudt voor de kandidaat die tegenover je zit. Want dat is waar het volgens mij uiteindelijk om gaat: de arbeidsmarkt transparant maken, vraag en aanbod op een goede manier bij elkaar brengen.’

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners