Glassdoor komt naar Nederland

Peter Boerman Op 20 mei 2015 Gem. leestijd 3 min2600x gelezen
Deel dit artikel:
Glassdoor komt naar Nederland

Het is officieel: Glassdoor komt naar Nederland.

De site glassdoor.nl is vanaf vandaag live. De van oorsprong Amerikaanse site, waar mensen een boekje kunnen open doen over hun werkgever, heeft nu al zo’n 3.000 Nederlandse werkgevers op de site staan. Nog niet eerder was dat aantal zo hoog voorafgaand aan lancering in een land.

Half miljoen reviews

Vorig jaar ging Glassdoor ook al van start in Engeland, Frankrijk en Duitsland. De site is opgericht in 2007, ging live in 2008 en telde vorig jaar al ruim een half miljoen reviews van met name Amerikaanse werkgevers.

Nu ook in Nederland

De start in Nederland betekent vooral dat de site nu ook in het Nederlands beschikbaar is, dat de extensie .nl live is, en dat er iOS en Android-apps worden gelanceerd. Al in 2013 stonden er immers reviews van tal van Nederlandse werkgevers op. De Nederlandse lancering van Glassdoor is natuurlijk wel grote concurrentie van eerdere écht Nederlandse initiatieven als Jobsome (dat de ambitie heeft de ‘Iens’ van de arbeidsmarkt te worden), 360inc (inmiddels verdwenen) en FNV-initiatief RateYourCompany.

Carrièreplatform

Begin dit jaar investeerde onder andere Google nog 70 miljoen dollar in deze start-up, die zich nadrukkelijk profileert als carrièreplatform. Werkzoekenden kunnen er in Nederland terecht voor ruim 80.000 vacatures en bedrijfsprofielen van ruim 3.000 werkgevers, waaronder grote bedrijven als TomTom, Booking.com, ING en Philips. De bedrijfsprofielen bevatten onder meer beoordelingen van bedrijven, ceo’s en sollicitatiegesprekken, secundaire voorwaarden, salarisinformatie en kantoorfoto’s, aangeleverd door de medewerkers zelf.

Baan om van te houden

tico andrea‘Wij zijn ervan overtuigd dat we, door waardevolle informatie aan te bieden, mensen kunnen helpen bij het vinden van een baan waar ze echt van houden. En het werkt ook omgekeerd: bedrijven kunnen op die manier veel effectiever personeel werven’, aldus Tico Andrea, productmanager van Glassdoor Nederland (foto via LinkedIn).

Gratis toegang

Wie zelf iets bijdraagt, krijgt gratis toegang tot alle gegevens in Glassdoor. De vacatures zijn altijd door iedereen op te vragen. Er is geen enkel ander banenplatform dat vacatures combineert met deze diepgaande informatie over specifieke banen bij bedrijven, aldus Andrea. ‘Transparantie op het werk is belangrijk; ruim een derde van de werknemers in Noord-Europa geeft in onderzoek aan dat hun werk niet voldoet aan de verwachtingen die tijdens de sollicitatie zijn gewekt.’

Werkgevers

Voor alle werkgevers in Nederland biedt Glassdoor op dit moment een gratis werkgeversaccount aan. Met dit account krijgt een officiële vertegenwoordiger van het bedrijf niet alleen toegang tot relevante werkzoekenden, maar ook inzichten en analyses over alles wat van invloed is op de wervingsprocedures en de reputatie van een bedrijf. Werkgevers kunnen met een account ook antwoorden op beoordelingen van het bedrijf, beoordelingen markeren die mogelijk ongepast zijn en realtime-updates plaatsen op hun profielpagina’s.

Enige opmerkelijke cijfers over Glassdoor

  • De Glassdoor-gemeenschap bestaat uit meer dan 30 miljoen leden uit 190 landen.
  • Bijna 50% van de maandelijkse bezoeken aan de site komt vanaf een mobiel apparaat.
  • Glassdoor bevat meer dan 8 miljoen bedrijfsbeoordelingen, salarisrapporten, beoordelingen van sollicitatiegesprekken, overzichten van bijkomende voordelen en foto’s, over meer dan 400.000 ondernemingen.
  • De gemiddelde bedrijfswaardering op Glassdoor is 3,2 (op basis van een 5-puntsschaal, waarbij 1 zeer ontevreden is en 5 zeer tevreden).
  • De gemiddelde ceo-waardering op Glassdoor is 69% positief (31% negatief).
  • 70% van de werknemers beoordeelt hun baan en onderneming met ‘OK’ of ‘tevreden’.
  • De meeste werkzoekenden lezen 4 tot 7 beoordelingen voor ze zich een mening over de onderneming vormen.
  • Meer dan 2.100 cliënten en partners gebruiken Glassdoor actief voor hun wervingsactiviteiten en om zichzelf als werkgever op de kaart te zetten.
  • 90% van de werkzoekenden zegt het werkgeversperspectief nuttig te vinden bij het zoeken van informatie over banen en ondernemingen.

Lees meer over Glassdoor:

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.