Global digital employer brand campaign Philips (Philips)

Peter Boerman Op 26 april 2016
Gem. leestijd 3 min 1621x gelezen
Deel dit artikel:
Global digital employer brand campaign Philips (Philips)

Lees hier de hele case over hoe Philips internationaal talent werft en de effectiviteit van haar wervingsactiviteiten meetbaar maakt. Lees de hele case van Philips die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards.

Case Philips

Omschrijving van de case

Centraal in de campagne staan de inspirerende verhalen van medewerkers. Zij vertellen over de visie en ambitie die Philips heeft om het leven van mensen te verbeteren en welke impact zij zelf hierop hebben;
• Bijvoorbeeld door de ontwikkeling van connected light solutions, die niet alleen bijdragen aan het energie zuiniger maken van steden, maar vooral ook een bijdrage leveran aan de veiligheid en leefbaarheid in grote steden.
• Of door te werken aan medische oplossingen die chronisch zieken en ouderen in staat stellen langer en prettiger thuis te kunnen blijven wonen, maar toch die medische hulp te bieden die ze zo hard nodig hebben.
Dit is slechts een greep uit de 21 verhalen van medewerkers over de impact die zij hebben op het verbeteren van het leven van mensen. Doel van al deze verhalen is om kandidaten zich te laten inbeelden welk verschil zij kunnen maken om de kwaliteit van leven te verbeteren en vooral ook die kandidaten aan te trekken die impact willen en kunnen hebben. Zij die nog betere ideeën hebben dan De huidige oplossingen.
Daar zat ook de uitdaging, we wilden geen ‘standaard’ campagnemateriaal ontwikkelen, maar de authentieke verhalen vanuit de organisatie naar buiten brengen. Doelstellingen van de campagne waren zowel gericht op Employer Branding als op Job Marketing in ruim 30 landen. Door een slimme en zeer gerichte inzet van inspirerende verhalen op diverse digitale mediakanalen en de daarbij zeer gerichte (re)targeting van de doelgroep met een job marketing boodschap hebben de campagne zeer effectief gemaakt.

Philips11

Wat was de impact van de case?

• Impact op het aantal websitebezoekers & sollicitanten
Gedurende een periode van 9 weken hebben we ruim 21 miljoen individuen bereikt verspreid over ruim 30 landen. Zij hebben gemiddeld onze uitingen 12.2 keer gezien. Dit heeft geleid tot ruim 900.000 unieke bezoekers op onze eigen carrièrewebsite. Dit betekent concreet een verviervoudiging van het aantal bezoekers per maand, die gemiddeld ruim 5.58 minuten op onze website hebben doorgebracht. Dit heeft in totaal geleid tot ruim 5000 extra sollicitanten. De kosten per sollicitant zijn minder dan 50 euro en dan hebben we het positieve effect op het werkgeversmerk nog niet in ogenschouw genomen.

• Impact op het werkgeversmerk
De campagne heeft aantoonbare impact gehad op de mate van naamsbekendheid van Philips als werkgever. Het percentage dat aangeeft Philips als werkgever niet te kennen is gedaald van 44% naar 30%. Verder heeft de campagne een meetbaar positief effect op de mate waarin men bereid is bij Philips te solliciteren en als werkgever aan te bevelen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Onze onderbouwing is drieledig:
– De combinatie van Employer branding en job marketing en complexiteit van een campagne op verschillende sociale kanalen waarbij kandidaten worden geretarget met relevant content en vacatures.
– We hebben een global campagne neergezet met lokale verhalen gericht op drie verschillende talent segmenten (bijvoorbeeld het verhaal van een sales manager die betrokken was bij de verlichting van een park in Zweden, of een blogger die vertelt over haar ervaringen met de Philips Airfryer in Kenya, of een Engineer die verteld hoe hij mee heeft gewerkt aan het design van de Philips Air Purifier in Shanghai).
– De combinatie van professionele content en authentieke content in de vorm van Google Hangouts waarbij business leaders en professionals vertellen over hun dagelijkse werkzaamheden, wat voor collega’s zij zoeken en de mogelijkheid om realtime vragen te stellen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

– Tjeerd van den Berg
– Marieke Por
– Agencies:
– A Friend of Mine (ism Second Degree)
– Expand Online

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners